پیام وزیر محترم علوم وتحقیقات وفناوری بمناسبت سال جهانی نور و فناوری های نور-پایه

 | تاریخ ارسال: 1394/12/15 | 

 

بنام خدا

طی هزاران سال، تکامل تمدن انسانی وابستگی تنگاتنگی به نگرش و روش تعامل انسان به موضوع نورو دیدن داشته است. تکامل نگرش انسان به نور منشاء پیشرفتهای شگرف در به کارگیری نور توسط بشر در حوزه های مختلف زندگی از سلامت و ارتباطات تا انرژی و صنعت گردیده است بگونه ای که سیستمهای نوری در همه جنبه های زندگی مردم به خدمت گرفته می شوند. انچه در این میان حایز اهمیت است روند رو به رشد دستاوردهای فناورانه از رصد اجرام در کهکشان ها تا تنظیم و جابجا نمودن اتم ها با ابزار نوری است. این همه  حاصل تلالو نور دانش جمعی از انسانهای برجسته چون ابن هیثم، کمال الدین فارسی، گالیله، ماکسول، انشتین و جوان که عمر خود را صرف شناخت و به کارگیری نور بعنوان برجسته ترین موهبت الهی نموده اند. جای خوشوقتی است که در بزرگداشت هزارسال تلاش مستمر و روشمند صاحبان علم و فضیلت در مناطق و دوره های مختلف تمدنی، سال ۲۰۱۵ میلادی مطابق ۱۳۹۴ شمسی به نام سال جهانی نور نامیده شده است و گروه های مختلف علمی در سطح کشور طی این سال در شناساندن جایگاه پرارزش دانش و فناوری های نورپایه فعالیت نموده اند. در این میان گستره فعالیتهای گزارش شده، موید وجود توانمندیها و فرصتهای قابل توجه در حوزه های مختلف آموزش و ترویج، پژوهش و فناوری در نقاط مختلف روستاها و شهرهای کشور است. این مهم حاصل همت نسلی از بزرگان کشور در حوزه علم و فناوری اپتیک و فوتونیک است که در این سرزمین کهن همچون گذشته پیر و جوان در کشت دانه های علم همت وصف ناپذیری داشته اند.

اندیشمندان و صاحب نظران این سرزمین در دوران های محتلف تمدن ایرانی و اسلامی سهم قابل توجهی در تولید علم و فناوری داشته اند که بر همگان روشن است و نام پرآوازه آنها در فهرست مشاهیر جهانی و بر سطح دهانه کره ماه و در حافظه جهانی ماندگار است.

هر کدام از این بزرگان و نام آوران در برهه ای حساس از مراحل تحول تاریخ علوم و فنون، مشعلدار و آموزگار حوزه تخصصی خویش بوده و حلقه تاثیرگذاری از زنجیره توسعه علمی بوده اند بطوریکه گسترش آن تخصص در مرحله ای از تاریخ مدیون تلاش و نبوغ آنهاست. مثال برجسته آن در حوزه نور و فناوری های نورپایه ابن هیثم است که آثار او بویژه کتاب المناظر در پیشبرد دانش اپتیک نقش موثر و غیرقابل کتمان دارد.

فرصت های فراوان موجود درجنبه های مختلف نورشناسی و بکارگیری ابزار نوری در زندگی مردم و همت بزرگان و جوانان نوید بخش شروع دوره ای جدید در توسعه علوم وفناوری های نور-پایه در کشور جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیتهای ملی، منطقه ای و جهانی در ارتقاء سطح بهره مندی احاد مردم از دستاوردهای فناورانه بشری است. در پایان از تلاش همه فعالان در برنامه های سال جهانی نور در ایران تشکر وقدردانی می نمایم و توفیق روز افزون ایشان را از درگاه خداوند خواستارم.

 




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 6586 بار   |   دفعات چاپ: 719 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر