شیوه‌نامه اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷

 | تاریخ ارسال: 1397/4/17 | 

بسمه تعالی

شیوه‌نامه اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷


مقدمه

به استناد تبصره‌های ۲ و ۳ ماده ۴ آیین‌نامه اعطای جایزه‌های تحصیلی بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان صاحب استعداد برتر، مصوب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان در تاریخ ۱۴/۳/۱۳۹۳، شیوه‌نامه اجرای آیین‌نامه مذکور در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷، مطابق مواد زیر تدوین شده است.

 

ماده ۱. تعریف‌ها

در این شیوه‌نامه، عنوان‌های اختصاری زیر، جایگزین عبارت‌های کامل آن‌ها می‌شود:

الف. «بنیاد ملی» به جای «بنیاد ملی نخبگان»؛

ب. «آیین‌نامه» به جای «آیین‌نامه اعطای جایزه‌های تحصیلی بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان صاحب استعداد برتر، مصوب هیئت امنای بنیاد در تاریخ ۱۴/۳/۱۳۹۳»؛

ج. «وزارت علوم» به جای «وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری»؛

د. «وزارت بهداشت» به جای «وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی»؛

ه. «مؤسسه» به جای «هر یک از مراکز آموزش عالی ، پژوهشی و فناوری کشور که مطابق ضوابط وزارت علوم ، وزارت بهداشت یا شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشغول فعالیت هستند»؛

و. «معاونت برنامه‌ریزی» به جای «معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی»؛

ز. «بنیاد استانی» به جای «هر یک از بنیادهای نخبگان استان‌های‌کشور»؛

ح. «مقطع کارشناسی» به جای «سال‌های اول تا چهارم تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی پیوسته ، کارشناسی ارشد پیوسته ، دکتری حرفه‌ای و دکتری تخصصی پیوسته»؛

ط. «مقطع کارشناسی ارشد» به جای «سال‌های اول و دوم تحصیل در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته ، سال‌های پنجم تا هفتم تحصیل در مقطع تحصیلی دکتری حرفه‌ای ، سال‌های پنجم و ششم تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری تخصصی پیوسته و سال‌های اول و دوم تحصیل در مقطع تحصیلی دکتری مستقیم (ادامه تحصیل در مقطع تحصیلی دکتری تخصصی مستقیماً پس از اتمام مقطع تحصیلی کارشناسی)»؛

ی. «مقطع دکتری» به جای «سال‌های اول تا چهارم تحصیل در مقاطع تحصیلی دکتری تخصصی ناپیوسته ، سال‌های هفتم تا دهم تحصیل در مقطع تحصیلی دکتری تخصصی پیوسته و سال‌های سوم تا ششم تحصیل در مقطع تحصیلی دکتری مستقیم»؛

ک. «دانشجو» به جای «هر یک از دانشجویان برتر که بر اساس این شیوه‌نامه برگزیده می‌شوند».

ماده ۲. نحوه انتخاب برگزیدگان

۲-۱. دانشجویان برای بهره‌مندی از جایزه‌ها باید مشغول به تحصیل در سنوات مذکور در بندهای «ح» تا «ی» ماده ۱ باشند.

۲-۲. در سال اول مقطع کارشناسی، صرفاً افراد زیر مشمول جایزه‌های تحصیلی می‌شوند:

الف. دارندگان مدال طلا یا نقره کشوری در المپیادهای ملی دانش‌آموزی؛

ب. دارندگان رتبه ۱ تا ۱۰۰ کشوری در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در گروه ریاضی و فنی؛

ج. دارندگان رتبه ۱ تا ۱۰۰ کشوری در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در گروه علوم تجربی؛

د. دارندگان رتبه ۱ تا ۸۰ کشوری در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در گروه علوم انسانی؛

ه. دارندگان رتبه ۱ تا ۴۰ کشوری در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در گروه هنر.

۲-۳. انتخاب دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و سال‌های دوم تا چهارم مقطع کارشناسی‌، بر اساس امتیاز کسب‌شده از جدول شماره ۱ پیوست صورت می‌پذیرد.

تبصره. برگزیدگان جایزه شهید احدی بنیاد ملی، در سال اول تحصیل در مقطع دکتری، بدون محاسبه امتیاز، مشمول جایزه‌های تحصیلی می‌شوند.

۲-۴. امتیاز حاصل از میانگین کل حین تحصیل یا دانش‌آموختگی، پس از اعمال ضرایب همسان‌سازی رشته-مؤسسه‌های کشور که از سوی بنیاد ملی تعیین می‌شود، محاسبه می‌گردد.

۲-۵. مجموع امتیاز متقاضیان از فعالیت‌های آموزشی، در جدول شماره ۱، کم‌تر از صفر لحاظ نمی‌شود.

۲-۶. ضریب حاصل از تعداد و ترتیب نویسندگان در محاسبه امتیاز هر مقاله بر اساس آیین‌نامه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی (مصوب وزارت علوم) محاسبه می‌شود. همچنین در محاسبه امتیاز طرح‌های پژوهشی تعداد و ترتیب همکاران و مبلغ طرح در نظر گرفته می‌شود.

۲-۷. سقف امتیاز برگزیدگی در رویدادهای نخبگانی مورد تأیید بنیاد ملی که عنوان آن‌ها در جدول شماره ۱ ذکر نشده است، بر اساس مقررات مصوب بنیاد ملی، تعیین و در امتیازهای متقاضیان لحاظ می‌شود.

۲-۸. ردیف منظور‌شده در جدول شماره ۱ برای «سایر فعالیت‌های علمی ، پژوهشی و فناورانه»، برای مواردی همچون  انتشار مقاله در نشریه‌های بسیار معتبر (از قبیلNature وScience ، پس از بررسی و تأیید در بنیاد ملی) ، کسب جوایز معتبر بین‌المللی و موارد دیگری نظیر آن‌ها، در نظرگرفته شده که به دلیل عمومیت نداشتن، در جدول لحاظ نشده است. امتیاز این ردیف برای متقاضی به پیشنهاد بنیاد استانی ذی‌ربط و تأیید بنیاد ملی لحاظ می‌شود.

۲-۹. بنیاد ملی می‌تواند برای تدقیق امتیازهای هر یک از متقاضیان بر اساس جدول شماره ۱، از کارگروه‌های تخصصی متشکل از صاحب‌نظران دانشگاهی استفاده کند.

۲-۱۰. چنان‌چه در هر مرحله از بررسی‌ها مشخص شود متقاضی اطلاعاتی خلاف واقع را به بنیاد ارائه کرده است، علاوه بر جایزه‌های تحصیلی، از سایر تسهیلات و حمایت‌های بنیاد، محروم و عدم صداقت وی به مراجع ذی‌ربط، اعلام می‌شود و حق پی‌گیری موضوع به صورت حقوقی نیز برای بنیاد ملی محفوظ خواهد بود. تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص، بر عهده معاونت برنامه‌ریزی است.

ماده ۳. جایزه‌های تحصیلی

  • ۳-۱.جایزه‌های دانشجویان مقطع کارشناسی بر اساس جدول شماره ۲ ، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بر اساس جدول شماره ۳ و دانشجویان مقطع دکتری بر اساس جدول شماره ۴ پیوست، به مشمولان اعطا می‌شود.
  • ۳-۲.اعتبار «توان‌مندی آموزشی» برای شرکت دانشجو در دوره‌ها وکارگاه‌های آموزشی و با هدف ارتقای توانایی‌های وی در موضوع‌های تخصصی مرتبط با تحصیل اعطا می‌شود. اعطای این اعتبار، منوط به ارائه گواهی شرکت درکارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مربوط است و بر اساس میزان هزینه‌کرد مبتنی بر مدارک مثبته مالی پرداخت می‌شود.
  • ۳-۳.اعتبار «توان‌مندی‌کارآفرینی»، برای شرکت دانشجو در دوره‌های آموزشی راه‌اندازی‌کسب ‌وکار ، تجاری‌سازی ، حقوق مالکیت فکری و مشابه آن و با هدف ارتقای توانایی‌های وی در زمینه نوآوری وکارآفرینی اعطا می‌شود. اعطای این اعتبار، منوط به ارائه گواهی شرکت درکارگاه‌ها یا دوره‌های آموزشی مربوط است و بر اساس میزان هزینه‌کرد مبتنی بر مدارک مثبته مالی پرداخت می‌شود.
  • ۳-۴.اعتبار «ارتباطات علمی» شامل کمک‌هزینه «اشتراک نشریات علمی داخلی و خارجی» ، «عضویت در انجمن‌های علمی داخلی و خارجی» ، «عضویت در پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی و دسترسی به آن‌ها» و «خریدکتاب‌های علمی» است و بر اساس میزان هزینه‌کرد مبتنی بر مدارک مثبته مالی پرداخت می‌شود.

    تبصره ۱. دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند از اعتبار ارتباطات علمی برای حضور در مجامع علمی نیز استفاده کنند.

  • ۳-۵.اعطای اعتبار «اجرای پایان‌نامه/ رساله»، منوط به تصویب طرح پیشنهادی پایان‌نامه/ رساله دانشجو در مؤسسه متبوع تا پیش از پایان شهریور ماه ۱۳۹۸ است و بر اساس فهرست هزینه‌های تأییدشده از سوی استاد راهنما، تا زمان دفاع از پایان‌نامه/ رساله، به دانشجو پرداخت می‌شود.
  • ۳-۶.اعتبار «آموزش‌یاری» شامل‌کارمزد دستیاری آموزشی دانشجو زیر نظر یکی از اعضای هیئت‌علمی مؤسسه متبوع و بر اساس قرارداد آموزش‌یاری مورد تأیید بنیاد ملی، در هر نیم‌سال تحصیلی در قبال فعالیت آموزش‌یاری به میزان هشت ساعت در هفته، به دانشجو پرداخت می‌شود. فعالیت‌های آموزش‌یاری شامل: برگزاری کلاس‌های حل تمرین ، کمک در تصحیح برگه‌های دانشجویان ، کمک در سازمان‌دهی مطالب درسی استاد برای ارائه در محیط الکترونیکی ، همراهی دانشجویان درس در بازدیدهای علمی ، فعالیت‌های میدانی ، امور کارگاهی و موارد مشابه است.
  • ۳-۷.اعتبار «پژوهش‌یاری» شامل کارمزد دستیاری پژوهشی دانشجو زیر نظر یکی از اعضای هیئت‌علمی مؤسسه متبوع و بر اساس قرارداد پژوهش‌یاری مورد تأیید بنیاد ملی، در هر نیم‌سال تحصیلی در قبال فعالیت پژوهش‌یاری به میزان هشت ساعت در هفته، به دانشجو پرداخت می‌شود. فعالیت‌های پژوهش‌یاری شامل: کمک در اجرای طرح‌های پژوهشی مصوب مؤسسه ، کمک در راه‌اندازی آزمایشگاه‌های آموزشی/ پژوهشی ، کمک در تدوین کتاب‌های علمی و تخصصی و کمک در فعالیت‌های پژوهشی مؤسسه (از قبیل برگزاری کنفرانس‌های علمی ، کارگاه‌های آموزشی و آماده‌سازی نشریات علمی مؤسسه) وسایر موارد مشابه است.

    تبصره ۲. فعالیت‌های مربوط به انجام پایان‌نامه/ رساله، جزء فعالیت‌های پژوهش‌یاری محسوب نمی‌شود.

  • ۳-۸.اعتبار «فن‌یاری» شامل کارمزد دستیاری فناوری دانشجو در شرکت زایشی یکی از اعضای هیئت‌علمی مؤسسه متبوع و بر اساس قرارداد فن‌یاری مورد تأیید بنیاد ملی، در هر نیم‌سال تحصیلی در قبال فعالیت فن‌یاری به میزان هشت ساعت در هفته، به دانشجو پرداخت می‌شود. فعالیت‌های فن‌یاری شامل: کمک در تولید دانش فنی ، کمک در فعالیت‌های نوآورانه ، کمک در فرایند نیمه‌صنعتی‌سازی محصولات و خدمات ، کمک در تجاری‌سازی محصولات و خدمات و سایر موارد مشابه است.

    تبصره ۳. در صورت ادامه فعالیت دانشجو در فصل تابستان و تأیید بنیاد ملی، اعتبار پژوهش‌یاری/ فن‌یاری برای سه‌ماهه تابستان نیز پرداخت می‌شود.

  • ۳-۹.همه فعالیت‌های آموزش‌یار/ پژوهش‌یار/ فن‌یار باید با تأیید استاد راهنمای دانشجو باشد.
  • ۳-۱۰.اعتبار «شرکت در مجامع علمی داخلی» به منظور شرکت دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در همایش‌ها (همراه با ارائه مقاله به صورت سخنرانی یا پوستر) وکارگاه‌های علمی درون کشور و با هدف تسهیل ارتباطات پژوهشی دانشجو اعطا می‌شود‌که برای هر دانشجو حداکثر دو بار با تأیید استاد راهنما و بر اساس میزان هزینه‌کرد مبتنی بر مدارک مثبته مالی مبنی بر نام‌نویسی و حضور در مجمع، پرداخت می‌شود.
  • ۳-۱۱.«اعتبار شرکت در مجامع علمی خارجی» به منظور شرکت دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در همایش‌های علمی خارج ازکشور (همراه با ارائه مقاله به صورت سخنرانی یا پوستر) و با هدف تسهیل ارتباطات پژوهشی دانشجو اعطا می‌شود که یک‌بار با تأیید استاد راهنما بر اساس میزان هزینه‌کرد مبتنی بر مدارک مثبته مالی مبنی بر نام‌نویسی و حضور در مجمع، پرداخت می‌شود.
  • ۳-۱۲.اعتبار «اعزام به فرصت‌ مطالعاتی داخلی» به منظور ایجاد ارتباط با نهادهای علمی و فناورانه کشور است‌که پس از تصویب استفاده از فرصت مطالعاتی در مؤسسه متبوع ، پذیرش از نهاد مقصد و تأیید بنیاد استانی ذی‌ربط، حداکثر به مدت نُه‌ماه به دانشجویان مقطع دکتری پرداخت می‌شود.
  • ۳-۱۳.«اعتبار اعزام به فرصت مطالعاتی خارجی» به منظور ایجاد ارتباط با نهادهای علمی و فناورانه خارج ازکشور است که پس از تصویب فرصت مطالعاتی در مؤسسه متبوع ، پذیرش از نهاد مقصد و تأیید بنیاد ملی، بر اساس نرخ رسمی مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر به مدت شش‌ماه به دانشجویان مقطع دکتری اعطا می‌شود.
  • ۳-۱۴. نهاد مقصد فرصت مطالعاتی خارجی باید یکی از مؤسسه‌های علمی با رتبه کم‌تر از ۲۰۰ در رتبه‌بندی‌های جهانی باشد. ضمناً فرصت‌هایی که موضوع آن‌ها، مرتبط با اولویت‌های علم و فناوری کشور باشد، در اولویت قرار می‌گیرند.
  • ۳-۱۵. اضافه مبلغ مربوط به دانشجویان متأهل مشمول اعتبار اعزام به فرصت مطالعاتی خارجی، به دانشجویانی پرداخت می‌شود که همسر دانشجو در سفر او را همراهی‌کند.
  • ۳-۱۶.دانشجو در طول مقطع دکتری صرفاً یک بار می‌تواند از اعتبار اعزام به فرصت‌ مطالعاتی خارجی بهره‌مند شود.
  • ۳-۱۷. دانشجویان برای خروج از کشور به منظور شرکت در مجامع علمی ، بهره‌مندی از فرصت مطالعاتی و یاشرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های علمی خارج ازکشور، در صورت تأیید بنیاد ملی، می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه برای خروج از کشور بدون سپردن وثیقه استفاده کنند.
  • ۳-۱۸. «اعتبار استفاده از تسهیلات شبکه آزمایشگاهی» به منظور بهره‌مندی دانشجو از امکانات «شبکه‌آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی» اعطا می‌شود که ۶۰ درصد از هزینه هر بار بهره‌مندی دانشجو از امکانات شبکه، تا سقف مبلغ مذکور در جدول‌های شماره ۳ و ۴، به دانشجو پرداخت می‌شود.
  • ۳-۱۹.«اعتبار هسته مسئله‌محور پژوهشی/ فناورانه» به منظور تشکیل هسته‌ای بر اساس مقررات «طرح شهید احمدی روشن» اعطا می‌شود.
  • ۳-۲۰. «راتبه دانشجویی» شامل‌کمک‌هزینه معیشتی است‌که در هر نیم‌سال تحصیلی، در قبال ماهانه ۲۰ ساعت کار دانشجویی در مؤسسه متبوع، با تأیید معاونت دانشجویی مؤسسه، به دانشجو پرداخت می‌شود.
  • ۳-۲۱. «بیمه تکمیلی درمان» شامل بیمه‌ای است‌که برای جبران بخشی از هزینه‌های درمانی‌که در تعهد بیمه‌گر پایه نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۷۰ درصد مبلغ حق بیمه را بنیاد ملی تقبل می‌کند و ۳۰ درصد باقی‌مانده، از جایزه اعطایی به دانشجو کسر می‌شود. شرایط و مبلغ حق بیمه، بر اساس قرارداد بنیاد ملی با شرکت بیمه طرف قرارداد بنیاد تعیین می‌شود.
  • ۳-۲۲. دانشجو برای استفاده از بیمه تکمیلی درمان، باید دارای یکی از انواع بیمه‌های پایه درمان (از قبیل تأمین اجتماعی ، خدمات درمانی ، نیروهای مسلح ، سلامت و ...) باشد.
  • ۳-۲۳. «هدیه ازدواج» با هدف ترغیب سنت حسنه تشکیل خانواده و در صورت ارائه اسناد مثبته مبنی بر ازدواج دانشجو در بازه زمانی مذکور در جدول‌های شماره ۲ تا ۴، به دانشجو اعطا می‌شود.
  • ۳-۲۴.تسهیلات «ودیعه اجاره مسکن» به صورت وام قرض‌الحسنه از طریق صندوق‌های رفاه دانشجویی وزارت علوم یا وزارت بهداشت و یا سایر نهادهای مورد تأیید بنیاد ملی و صرفاً به دانشجویان متأهل، بر اساس مقررات صندوق وام‌دهنده و با ارائه مدارک مبنی بر اجاره مسکن، به دانشجو اعطا می‌شود. بازپرداخت این تسهیلات، پس از دانش‌آموختگی دانشجو و بر اساس مقررات صندوق وام‌دهنده صورت می‌پذیرد.

    تبصره ۴. چنان‌چه دانشجو (کارشناسی یا کارشناسی ارشد) پس از دانش‌آموختگی بلافاصله وارد مقطع تحصیلی بالاتر شود، مدت استفاده وی از تسهیلات ودیعه اجاره مسکن، تا پایان مقطع تحصیلی جدید، تمدید می‌شود.

  • ۳-۲۵. دانشجو نمی‌تواند به صورت هم‌زمان از بیش از یکی از اعتبارهای «آموزش‌یاری» ، «پژوهش‌یاری» ، «فن‌یاری» ، «هسته مسئله‌محور پژوهشی/ فناورانه» ، «اعزام به فرصت مطالعاتی داخلی» ، «اعزام به فرصت مطالعاتی خارجی» و «راتبه دانشجویی» بهره‌مند شود
​     ماده ۴. فرایند اجرا

                برای اجرای شیوه‌نامه،گام‌های ذیل طی می‌شود:

۴-۱. رئیس بنیاد ظرفیت اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ را تعیین می‌کند.

۴-۲. معاونت برنامه‌ریزی، زمان‌بندی فراخوان ، ثبت‌نام ، بررسی و اعلام نتایج را اعلام می‌کند.

۴-۳. هر یک از بنیادهای استانی موارد لازم از قبیل زمان‌بندی ثبت‌نام و مقررات اعطای جایزه‌ها را به مؤسسه‌های استان متبوع اعلام و درخواست می‌کنند موارد مذکور از طرق مقتضی به شاغلان به تحصیل در مؤسسه اطلاع‌رسانی شود.

۴-۴. متقاضیان پرونده خود را در سامانه اطلاعاتی بنیاد ملی تکمیل و درخواست خود را برای بهره‌مندی از جایزه‌های سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷، در سامانه ثبت می‌نمایند.

۴-۵. بنیادهای استانی با همکاری مؤسسه‌های هر استان، پرونده متقاضیان را بررسی می‌کنند.

۴-۶. معاونت برنامه‌ریزی، با بررسی فرایند اجراشده، فهرست نهایی برگزیدگان را تعیین می‌کند.

تبصره. هرگونه تغییر در فهرست نهایی برگزیدگان، صرفاً با تأیید شورای معاونان بنیاد ملی امکان‌پذیر است.

۴-۷. با انتخاب برگزیدگان نهایی، بنیادهای استانی به طور مستقیم یا از طریق مؤسسه متبوع دانشجو و بر اساس مفاد این شیوه‌نامه، جایزه‌ها را به دانشجویان اعطا می‌کنند.

۴-۸. بنیادهای استانی وظیفه نظارت بر حُسن اجرای آیین‌نامه و شیوه‌نامه در مؤسسه‌های استان متبوع و ارزیابی نتایج آن را بر عهده دارند و لازم است پس از پایان سال تحصیلی، گزارشی از اجرای آیین‌نامه و شیوه‌نامه در مؤسسه‌های استان خود، به بنیاد ملی ارسال کنند.

۴-۹. معاونت برنامه‌ریزی وظیفه نظارت بر حُسن اجرای آیین‌نامه و این شیوه‌نامه در بنیادهای استانی و جمع‌بندی نتایج آن در سطح کشور را بر عهده دارد و لازم است پس از دریافت گزارش‌های بنیادهای استانی، گزارشی از اجرای آیین‌نامه به رئیس بنیاد ارائه کند.
    ماده
 ۵. تفسیر مفا
شرح موارد مسکوت و تفسیر مفاد این شیوه‌نامه بر عهده معاونت برنامه‌ریزی است.

            ماده۶. تصویب و اجرا
 

این شیوه‌نامه، مشتمل بر یک مقدمه ، شش ماده ، شش تبصره و چهار جدول پیوست، در تاریخ ۲۴/۲/۱۳۹۷ به تصویب رئیس بنیاد ملی نخبگان رسید و برای سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ اجرا می‌شود.

 

 

 


 

 

جدول ۱. امتیاز حاصل از فعالیت‌های علمی ، پژوهشی و فناورانه

عنوان فعالیت

حداکثر امتیاز

ضریب اعتبار زمانی

دانشجویان مقطع
کارشناسی

دانشجویان مقطع
کارشناسی ارشد

دانشجویان مقطع
دکتری تخصصی

فعالیت‌های آموزشی

المپیادهای علمی

دانش‌آموزی
(صرفاً یک المپیاد که بیشترین امتیاز را برای فرد دارد، در نظر گرفته می‌شود.)

جهانی

طلا

۱۰۰۰

۲۰۰

۱۰۰

امتیاز با ضریب ۲۵ درصد در سال از ابتدای هر مقطع تحصیلی، به طور سالیانه کاهش می‌یابد و ۲۵ درصد امتیاز، به طور دائمی باقی می‌ماند.

نقره

۹۰۰

۱۵۰

۸۰

برنز

۸۰۰

۱۲۰

۶۰

ملی

طلا

۷۰۰

۸۰

۴۰

نقره

۵۰۰

۶۰

۳۰

برنز

۳۰۰

۵۰

۲۰

دانشجویی
با معرفی وزارت علوم یا وزارت بهداشت
(رتبه‌های انفرادی)

اول

۳۰۰

۲۰۰

۱۰۰

دوم

۲۰۰

۱۵۰

۷۵

سوم

۱۰۰

۷۵

۵۰

آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها

برگزیده آزمون سراسری ورود به دانشگاه از مقطع تحصیلی متوسطه
(صرفاً یک آزمون که بیشترین امتیاز را برای فرد دارد، در نظر گرفته می‌شود.)

رتبه - ۷۰۱
(تا صفر)

رتبه - ۱۰۱
(تا صفر)

رتبه - ۵۱
(تا صفر)

برگزیده آزمون ورود به مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته
(صرفاً یک آزمون که بیشترین امتیاز را برای فرد دارد، در نظر گرفته می‌شود.)

-

رتبه × ۲۵ - ۲۰۰
(تا صفر)

رتبه × ۱۵ - ۱۲۰
(تا صفر)

آزمون‌های علوم پزشکی

برگزیده آزمون‌های جامع علوم پایه پزشکی ، دندان‌پزشکی و داروسازی و آزمون پیش‌کارورزی پزشکی

رتبه × ۴۰ - ۴۴۰
(تا صفر)

رتبه × ۳۰ - ۳۳۰
(تا صفر)

رتبه × ۱۰ - ۱۱۰
(تا صفر)

امتیاز با ضریب ۲۵ درصد از سال پس از احراز موفقیت، به طور سالیانه کاهش می‌یابد و ۲۵ درصد امتیاز، به طور دائمی باقی می‌ماند.

برگزیده آزمون پذیرش دستیار پزشکی و دندان‌پزشکی

-

-

رتبه × ۵۰ - ۵۵۰
(تا صفر)

میانگین کل دانش‌آموختگی کارشناسی

-

(۱۷ - میانگین کل) × ۱۰۰

میانگین کل دانش‌آموختگی کارشناسی ارشد

-

-

(۱۷/۵ - میانگین کل) × ۷۵

میانگین کل در طول تحصیل

(۱۷ - میانگین کل) × ۱۵۰

(۱۷/۵ - میانگین کل) × ۱۰۰

(۱۸ - میانگین کل) × ۶۰

امتیاز در مقطع کارشناسی، در ضریب «تعداد سال‌های گذرانده تقسیم بر کل سال‌های مجاز» ضرب می‌شود.

فعالیت‌های پژوهشی

مقاله‌های منتشرشده/ پذیرفته‌شده برای انتشار در نشریه‌های با نمایه معتبر بین‌المللی

در نشریه دارای رتبه 

۰

هر مقاله: ۵۰ × ضریب جایگاه نویسنده

صرفاً فعالیت‌های پنج سال اخیر در نظر گرفته می‌شود.

در نشریه دارای رتبه 

۰

هر مقاله: ۴۰ × ضریب جایگاه نویسنده

مقاله‌های منتشرشده/ پذیرفته‌شده برای انتشار در نشریه‌های علمی - پژوهشی

۰

هر مقاله: ۲۵ × ضریب جایگاه نویسنده

مقاله‌های ارائه‌شده به صورت سخنرانی در همایش‌های علمی معتبر
(داخلی و بین‌المللی)

۰

هر مقاله کامل: ۱۰ × ضریب جایگاه نویسنده
(تا سقف ۴ مقاله)

همکاری در اجرای طرح‌های پژوهشی مصوب مؤسسه

هر طرح: ۵۰ × ضریب جایگاه همکار و مبلغ طرح
تا سقف ۱۵۰ امتیاز

جشنواره‌های مورد تأیید بنیاد ملی

خوارزمی

دانش‌‌آموزی

رتبه اول

۷۰ × سهم مشارکت

امتیاز با ضریب ۲۵ درصد در سال از ابتدای هر مقطع تحصیلی، به طور سالیانه کاهش می‌یابد و ۲۵ درصد امتیاز، به طور دائمی باقی می‌ماند.

رتبه دوم

۵۰ × سهم مشارکت

رتبه سوم

۳۰ × سهم مشارکت

دانشجویی و آزاد

رتبه اول

۱۲۰ × سهم مشارکت

رتبه دوم

۱۰۰ × سهم مشارکت

رتبه سوم

۸۰ × سهم مشارکت

بین‌المللی

رتبه اول

۳۵۰ × سهم مشارکت

رتبه دوم

۳۰۰ × سهم مشارکت

رتبه سوم

۲۵۰ × سهم مشارکت

فارابی

جوان

رتبه اول

۱۲۰ × سهم مشارکت

رتبه دوم

۱۰۰ × سهم مشارکت

رتبه سوم

۸۰ × سهم مشارکت

بزرگسال

رتبه اول

۳۵۰ × سهم مشارکت

رتبه دوم

۳۰۰ × سهم مشارکت

رتبه سوم

۲۵۰ × سهم مشارکت

رازی

محقق برگزیده

رتبه اول

۳۵۰

رتبه دوم

۳۰۰

رتبه سوم

۲۵۰

محقق جوان

۱۲۰

محقق دانشجو

۱۰۰

اختراع‌های برگزیده
بنیاد ملی

اختراع سطح ۱

۲۰۰ × سهم مشارکت

اختراع سطح ۲

۱۵۰ × سهم مشارکت

اختراع سطح ۳

۷۰ × سهم مشارکت

برگزیدگان مسابقات ملی و بین‌المللی هنری/ ادبی/ قرآنی، با تأیید بنیاد ملی

۲۵۰

دانشجویان نمونه کشوری

۱۰۰

سایر فعالیت‌های علمی ، پژوهشی و فناورانه

۱۰۰

-


جدول شماره ۲. جایزه‌های دانشجویان مقطع ‌کارشناسی

 

ردیف

عنوان جایزه

سقف جایزه

زمان مشمولیت

۱

اعتبار توان‌مندی آموزشی

۰۰۰,۰۰۰,۴ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۲

اعتبار توان‌مندی کارآفرینی

۰۰۰,۰۰۰,۴ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۳

اعتبار ارتباطات علمی

۰۰۰,۰۰۰,۴ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۴

اعتبار اجرای پایان‌نامه کارشناسی

۰۰۰,۰۰۰,۶ ریال

از زمان تصویب طرح پیشنهادی تا زمان دفاع از پایان‌نامه (با رعایت بند ۳-۵ ماده ۳)

۵

اعتبار هسته مسئله‌محور پژوهشی/ فناورانه

ماهانه ۰۰۰,۰۰۰,۴ ریال

بر اساس مقررات طرح شهید احمدی روشن

۶

راتبه دانشجویی

ماهانه ۰۰۰,۵۰۰,۲ ریال برای دانشجویان مجرد و

۰۰۰,۵۰۰,۳ ریال برای دانشجویان متأهل

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸

۷

بیمه تکمیلی درمان

مطابق مقررات بنیاد

از اول دی‌ماه ۱۳۹۷ تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۸

۸

هدیه ازدواج

۰۰۰,۰۰۰,۳۰ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۹

وام ودیعه اجاره مسکن

۰۰۰,۰۰۰,۲۵۰ ریال برای شهر تهران و

۰۰۰,۰۰۰,۱۵۰ ریال برای سایر شهرها

بهره‌مندی از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸ و بازپرداخت در زمان دانش‌آموختگی

۱۰

برنامه‌های فرهنگی

مطابق مقررات معاونت فرهنگی نخبگان

 


 

جدول شماره ۳. جایزه‌های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد

 

ردیف

عنوان جایزه

سقف جایزه

زمان مشمولیت

۱

اعتبار آموزش‌یاری/ پژوهش‌یاری/ فن‌یاری

ماهانه ۰۰۰,۰۰۰,۵ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸

۲

اعتبار توان‌مندی آموزشی

۰۰۰,۰۰۰,۵ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۳

اعتبار توان‌مندی‌کارآفرینی

۰۰۰,۰۰۰,۵ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۴

اعتبار ارتباطات علمی

۰۰۰,۰۰۰,۵ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۵

اعتبار اجرای پایان‌نامه

۰۰۰,۰۰۰,۱۳ ریال

از زمان تصویب طرح پیشنهادی تا زمان دفاع از پایان‌نامه (با رعایت بند ۳-۵ ماده ۳)

۶

اعتبار شرکت در مجامع علمی داخلی

۰۰۰,۰۰۰,۳ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۷

اعتبار شرکت در مجامع علمی خارجی

۰۰۰,۰۰۰,۲۰ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۸

مجوز خروج از کشور بدون سپردن وثیقه نظام‌وظیفه برای شرکت در مجامع علمی

-

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۹

اعتبار استفاده از تسهیلات شبکه آزمایشگاهی

۰۰۰,۰۰۰,۱۵ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۱۰

اعتبار هسته مسئله‌محور پژوهشی/ فناورانه

ماهانه ۰۰۰,۰۰۰,۶ ریال

بر اساس مقررات طرح شهید احمدی روشن

۱۱

راتبه دانشجویی

ماهانه ۰۰۰,۵۰۰,۲ ریال برای دانشجویان مجرد و

۰۰۰,۵۰۰,۳ ریال برای دانشجویان متأهل

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸

۱۲

بیمه تکمیلی درمان

مطابق مقررات بنیاد

از اول دی‌ماه ۱۳۹۷ تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۸

۱۳

هدیه ازدواج

۰۰۰,۰۰۰,۳۰ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۱۴

ودیعه اجاره مسکن

۰۰۰,۰۰۰,۲۵۰ ریال برای شهر تهران و

۰۰۰,۰۰۰,۱۵۰ ریال برای سایر شهرها

بهره‌مندی از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸ و بازپرداخت در زمان دانش‌آموختگی

۱۵

برنامه‌های فرهنگی

مطابق مقررات معاونت فرهنگی نخبگان

 

 


جدول شماره ۴. جایزه‌های دانشجویان مقطع دکتری

 

ردیف

عنوان جایزه

سقف جایزه

زمان مشمولیت

۱

اعتبار آموزش‌یاری/ پژوهش‌یاری/ فن‌یاری

ماهانه ۰۰۰,۰۰۰,۹ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸

۲

اعتبار توان‌مندی آموزشی

۰۰۰,۰۰۰,۶ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۳

اعتبار توان‌مندی‌کارآفرینی

۰۰۰,۰۰۰,۶ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۴

اعتبار ارتباطات علمی

۰۰۰,۰۰۰,۷ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۵

اعتبار اجرای رساله

۰۰۰,۰۰۰,۲۰ ریال

از زمان تصویب طرح پیشنهادی تا زمان دفاع از پایان‌نامه (با رعایت بند ۳-۵ ماده ۳)

۶

اعتبار شرکت در مجامع علمی داخلی

۰۰۰,۰۰۰,۳ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۷

اعتبار شرکت در مجامع علمی خارجی

۰۰۰,۰۰۰,۲۰ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۸

اعتبار اعزام به فرصت مطالعاتی داخلی

ماهانه ۰۰۰,۰۰۰,۱۲ ریال برای دانشجویان مجرد و

۰۰۰,۰۰۰,۱۶ ریال برای دانشجویان متأهل

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان سفر (حداکثر به مدت ۹ ماه)، در صورتی که تاریخ اعزام، پیش از پایان شهریورماه ۱۳۹۸ باشد.

۹

اعتبار اعزام به فرصت مطالعاتی خارجی

ماهانه معادل ریالی ۸۵۰ یورو برای دانشجویان مجرد و ۱۲۰۰ یورو برای دانشجویان متأهل

(با رعایت بند ۳-۱۶)

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان سفر (حداکثر به مدت ۶ ماه)، در صورتی که تاریخ اعزام، پیش از پایان آذر‌ماه ۱۳۹۸ باشد.

۱۰

مجوز خروج از کشور بدون سپردن وثیقه نظام‌وظیفه برای شرکت در مجامع علمی یا دوره فرصت مطالعاتی

-

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸ برای شرکت در مجامع علمی و تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۸ برای شرکت در دوره فرصت مطالعاتی

۱۱

اعتبار استفاده از تسهیلات شبکه آزمایشگاهی

۰۰۰,۰۰۰,۱۵ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۱۲

اعتبار هسته مسئله‌محور پژوهشی/ فناورانه

ماهانه ۰۰۰,۰۰۰,۱۰ ریال

بر اساس مقررات طرح شهید احمدی روشن

۱۳

راتبه دانشجویی

ماهانه ۰۰۰,۵۰۰,۲ ریال برای دانشجویان مجرد و

۰۰۰,۵۰۰,۳ ریال برای دانشجویان متأهل

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸

۱۴

بیمه تکمیلی درمان

مطابق مقررات بنیاد

از اول دی‌ماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۱۵

هدیه ازدواج

۰۰۰,۰۰۰,۳۰ ریال

از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۸

۱۶

ودیعه اجاره مسکن

۰۰۰,۰۰۰,۲۵۰ ریال برای شهر تهران و

۰۰۰,۰۰۰,۱۵۰ ریال برای سایر شهرها

بهره‌مندی از اول مهرماه ۱۳۹۷ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸ و بازپرداخت در زمان دانش‌آموختگی

۱۷

برنامه‌های فرهنگی

مطابق مقررات معاونت فرهنگی نخبگان

 




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 2278 بار   |   دفعات چاپ: 207 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر