دفاعیه دکتری (صنایع) ارائه مدلی هوشمند برای کشف الگوهای رفتاری پولشویی با استفاده از تحلیل شبکه و یادگیری ماشین

 | تاریخ ارسال: 1400/11/24 | 
دانشجو: خانم الهام ناصری هرسینی
استاد راهنما: دکتر ارد احمدی
زمان: پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت: ۱۲:۰۰ 

لینک ورود به جلسه
چکیده
کشف تقلب به یکی از چالشها و ضرورتهای سازمانهای مالی در حال حاضر تبدیل شدن است. بکارگیری تکنولوژی های فناوری اطلاعات در سازمان ها آنها را بیشتر در معرض عملیات متقلبانه قرار داده است. سهم قابل توجهی از این تقلب ها مربوط به بانکها است که بیشترین استفاده از فناوری اطلاعات را دارند. تقلب های آنلاین و پیچیده بانکی بیانگر سوء استفاده یکپارچه از منابع در دنیای فیزیکی، ساییر و اجتماعی است.تقلب های الکترونیکی از جمله جرایمی است که هم از جنبه ی کلاهبرداری و هم از جنبه ی پولشویی به سلامت مالی جامعه آسیب می رساند. از این رو کشف و پیشگیری موارد پولشویی از ضروریات هر جامعه است.
در سالهای اخیر تحقیقات زیادی در این حوزه صورت گرفته است که اغلب با مشکلات و پیچیدگی های از جمله عدم کشف تقلب های الکترونیکی، پنهان نمودن هویت اشخاص و ارتباطات شبکه ای بین افراد متقلب، تراکنش های الکترونیکی و بکارگیری روش های هوشمندانه توسط متقلبان برای مخفی نگاه داشتن رد تراکنش ها مواجه بوده اند.
ارائه یک سامانه مؤثر برای مبارزه با پولشویی از مهمترین نیازهای سیستم بانکی و مالی کشور برای کشف و مبارزه با پتانسیل های پولشویی در سامانه های بانکی و تامین مالی تروریسم است. هرچه ریسک پولشویی و تامین مالی تروریسم در نظام بانکی کمتر شود سلامت و ثبات سیستم بیشتر میشود. از این رو کشف این ریسک ها و مخاطرات موجبات بهبود سیستم بانکی را فراهم می سازد. بنابراین نیاز است سامانه ای جامع طراحی شود تا با استفاده از ماژول های متفاوتی که ارائه می دهد بتوان این ریسک ها و مخاطرات را شناسایی کرد. همچنین استفاده از ابزارهای نوین تحلیل داده مانند الگوریتم های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، در کشف موارد مشکوک به تقلب کاربرد فراوانی دارد. این عمل در سه سطح تعریف قواعد، روش های پیشبینی و تحلیل دنباله های رفتار انجام می شود.
در این پیشنهادیه، بکارگیری تکنیک های تحلیل شبکه برای جلوگیری از پولشویی بررسی خواهد شد. پایگاه داده مورد استفاده در این مطالعه داده های واقعی بانک ایرانی است و شامل عملیات مالی مرتبط با بانک ایرانی ، همراه با سایر اطلاعات مفید در مورد مشتریان بانک است. در این مطالعه با استفاده از نقشه برداری داده ها به کشف شبکه های پولشویی در داده پرداخته می شود . سپس با استفاده از قواعد کشف شده و همچنین روشهای پیش بینی شبکه های پولشویی در سیستم بانکی شناسایی می شوند و پروفایل ریسک مشتریان نیز با استفاده از تحلیل شبکه های اجتماعی پیش بینی خواهد شد.
کلمات کلیدی:کشف تقلب، پولشویی، الگوهای رفتاری، تحلیل شبکه اجتماعی، یادگیری ماشین





CAPTCHA

دفعات مشاهده: 692 بار   |   دفعات چاپ: 89 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر