دفاعیه کارشناسی ارشد (سازه و زلزله) ارزیابی چرخه حیات انرژی و ظرفیت باربری جانبی دو ساختمان بتنی با سیستم سازه‌ای یکسان و کیفیت متفاوت مصالح

 | تاریخ ارسال: 1400/12/23 | 
دانشجو: خانم زهرا نوری
استاد راهنما: دکتر
علی معصومی
استاد راهنما: دکتر غلامرضا اسداله فردی

زمان: چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت: ۱۴:۳۰ 
لینک ورود به جلسه
چکیده
در هر کشور صنعت ساخت‌وساز یکی از عوامل اقتصادی و اجتماعی برای توسعه و هم‌چنین یک مصرف کننده عمده‌ انرژی و منابع طبیعی است. در گذشته عواملی نظیر هزینه و در دسترس بودن مصالح، تاثیر بیش‌تری در انتخاب مصالح داشته است ولی با گذشت زمان طیف وسیعی از مصالح وارد صنعت ساخت و ساز شده است و عوامل دیگری نظیر کیفیت، دوام، پایداری، مقاومت در برابر زلزله و... در انتخاب مصالح موثر است. چرخه انرژی عبارت ‌‌است از میزان انرژی‌ مصرف شده برای یک مصالح از زمان تولید در معدن یا کارخانه تا هنگام تخریب ساختمان. ارزیابی چرخه حیات، رهیافتی است که در آن با بررسی اثرات زیست محیطی یک محصول، فرآیند یا خدمات می‌توان به شناسایی فرصت‌ها برای بهبود عملکرد زیست محیطی آن‌ها پرداخت. 
در این پایان‌نامه به کمک سری استانداردهای ISO و نرم‌افزار Simapro۹.۱.۱ و با استفاده از روش ارزیابی چرخه حیات (LCA) با رویکرد گهواره تا ابتدای دروازه به ارزیابی آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از تولید و مصرف بتن و سایر مصالح در ساختمان مسکونی بتنی احداث شده در شهر تهران پرداخته شده است. در واقع در این پژوهش دو ساختمان بتنی مشابه (با سیستم سازه‌ای یکسان) و رایج در شهر تهران به گونه‌ای که نماینده‌ای از تیپ ساختمان‌های موجود در این شهر باشند، انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است. ساختمان اول مورد مطالعه یک ساختمان معمول در شهر تهران است که با مقاومت بتن ۲۵مگاپاسکال در کل ساختمان باتوجه به طرح اختلاط ملی طراحی شده است و ساختمان دوم، ساختمانی است مشابه ساختمان اول با این تفاوت که به دلیل اینکه در واقعیت در اجرای ساختمان‌های بتنی نمی‌توان مقاومتی برابر با مقاومت طراحی بدست آورد و به دلایلی در اجرا مقاومت بتن افت پیدا می‌کند، فرض شده است در واقعیت بتن با مقاومت۲۰مگاپاسکال اجرا شده است (این افت مقاومت بتن ناشی از افزایش نسبت آب به سیمان فرض شده است) پس این موضوع بر خصوصیات مکانیکی مصالح، ظرفیت باربری جانبی، آسیب پذیری، شکل پذیری، میزان انرژی مصرفی، آلودگی‌های زیست محیطی و دیگر خصوصیات سازه تاثیر می گذارد. در نهایت پس از بارگذاری و تحلیل دو ساختمان مذکور در نرم افزار etabs ، ظرفیت باربری جانبی با تحلیل استاتیکی غیرخطی برای این دو ساختمان بررسی شده است. تحلیل استاتیکی غیرخطی (Pushover) یک روش مفید برای ارزیابی رفتار غیرخطی سازه‌ها است. 
و هم‌چنین در این مطالعه با استفاده از روش ارزیابی چرخه حیات ( LCA) با رویکرد گهواره تا ابتدای دروازه به ارزیابی آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از تولید و مصرف بتن و سایر مصالح پرداخته شده است. بعد از مرحله سیاهه نویسی اطلاعات مربوط به بتن و سایر مصالح در نرم‌افزار Simapro وارد شده و دیگر اطلاعات مورد نیاز از پایگاه داده‌ای Ecoinvent استفاده شده است. پتانسیل گرمایش زمین، اسید سازی و تغذیه گرایی با روش CML-IA baseline V۳.۰۶ / EU۲۵ استخراج و درستی آن‌  با روش BEES+ V۴.۰۸  کنترل شده است. سلامتی انسان، کیفیت اکوسیستم و حفظ منابع با روش IMPACT ۲۰۰۲+ V۲.۱۵ / استخراج و درستی آن با روش ReCiPe ۲۰۱۶ Endpoint (E) V۱.۰۴  کنترل شده است. و همچنین میزان انرژی مصرفی با استفاده از روشCumulative Energy Demand V۱.۱۱  به‌دست آورده شده است. نتایج به‌دست آمده از مطالعه نشان داد که بتن با مقاومت ۲۰مگاپاسکال نسبت به بتن با مقاومت ۲۵ مگاپاسکال، ۳۱/۸ درصد آسیب و آلودگی بیش‌تری وارد محیط زیست می‌کند و همچنین برای تولید بتن با مقاومت۲۰ مگاپاسکال ۳۱/۸ درصد انرژی بیش تری مصرف‌ می‌شود.





CAPTCHA

دفعات مشاهده: 456 بار   |   دفعات چاپ: 65 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر