دفاعیه کارشناسی ارشد (صنایع) طراحی نمودار کنترل استوار برای پایش مولفه‌های اصلی

 | تاریخ ارسال: 1401/6/20 | 
دانشجو: خانم غزاله غفاریان  هدایت
استاد راهنما: دکتر ارد احمدی
زمان: چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت: ۱۳:۰۰
مکان: تهران اتاق سمینار دانشکده فنی و مهندسی
چکیده
نمودار کنترل یکی از هفت ابزار پایه ای برای کنترل فرآیندها هستند. با استفاده از این نمودارها می‌توان مشخص نمود که آیا یک فرآیند تنها تحت تاثیر عوامل تصادفی انحراف است یا خیر. براساس تعداد مشخصه‌های کیفی تحت بررسی، نمودارهای کنترل را می‌توان به دو دسته تک متغیره و چندمتغیره تقسیم بندی نمود. نمودارهای کنترل تک متغیره برای کنترل یک مشخصه کیفی به کار می‌روند. در برخی از فرآیندها، هدف پایش دو یا چند مشخصه کیفی به صورت همزمان است. از معروف ترین نمودارهای کنترل چندمتغیره می‌توان به نمودار کنترل هتلینگ  T۲ اشاره نمود. 
یکی از ابزارهای کنترل کیفیت آماری در تحلیل چندمتغیره مولفه‎‌های اصلی است. هدف از تجزیه و تحلیل مولفه‌های اصلی ساده سازی پیچیدگی و کاهش ابعاد کلی داده‌ها است. تحلیل مولفه‎‌های اصلی نسبت به داده‌های پرت بسیار حساس هستند اما هنگامی که با آماره‌های استوار ترکیب می‌شوند می توانند روش‌های مناسبی برای کنترل فرآیند و مقابله با داده‌های پرت ارائه نمایند. آماره‌های استوار، آماره‌هایی با عملکرد خوب برای داده‌های استخراج شده از طیف گسترده‌ای از توزیع‌های احتمال، به ویژه برای توزیع‌هایی که نرمال نمی‌باشند هستند. یکی از مزیت‌های استفاده از آماره‌های استوار عدم تحت تأثیر قرار گرفتن نسبت به حضور داده‌های پرت است. 
در نمودارهای کنترل چند متغیره تشخیص داده‌های پرت به دلیل حجم داده‌ها سخت است زیرا زمانی که بیش از دو متغیر وجود دارد مشکلات پیچیده تری در تشخیص داده‌های پرت ایجاد می‌شود. برای این منظور در طراحی نمودار کنترل از پایش مولفه‌های اصلی استوار که فاقد حساسیت نسبت به داده‌های پرت است استفاده خواهد شد، تا علاوه بر عدم حساسیت نسبت به داده‌های پرت، قابلیت کشف سریع شرایط خارج از کنترل را داشته باشد. این روش جدید در تشخیص درست داده‌های پرت توسط نمودار کنترل در زمانی که فرآیند خارج از کنترل است، کمک نموده و منجر به پایش فرآیند به طور صحیح می‌شود. مطالعات شبیه سازی به منظور ارزیابی نمودار کنترل در کشف خارج از کنترل بودن فرآیند تحت سناریوهای مختلف انجام شد. نتایج نشان دهنده قدرت بالای نمودار کنترل پیشنهادی در کشف تغییرات میانگین در مقایسه با نمودار کنترل هتلینگ  T۲ می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: آماره‌های استوار، نمودار کنترل چند متغیره، تجزیه و تحلیل مولفه‌های اصلی، متوسط طول دنباله





CAPTCHA
دفعات مشاهده: 410 بار   |   دفعات چاپ: 77 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر