دفاعیه کارشناسی ارشد (راه و ترابری) توسعه مدلی به منظور ارزیابی عملکرد بزرگراه‌های دو خطه در ایران

 | تاریخ ارسال: 1401/6/27 | 
دانشجو: آقای میثم کشفی
استاد راهنما: دکتر بهروز شیرگیر
زمان: یکشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت: ۱۱:۰۰
مکان: کرج کلاس ۲۰ دانشکده فنی و مهندسی
چکیده
بزرگراه های دو خطه دارای یک خط برای استفاده از ترافیک در هر جهت می باشند. ویژگی اصلی که عملکرد بزرگراه دو خطه را از سایر جریان های بی وقفه متمایز می کند این است که مانورهای سبقت در خط مخالف ترافیک صورت می گیرد. با افزایش تقاضا و محدودیت های هندسی، فرصت های سبقت کاهش می یابد. این موضوع باعث ایجاد دسته در داخل جریان ترافیک می شود، زیرا برای وسایل نقلیه در پشت وسیله نقلیه آهسته به دلیل عدم توانایی سبقت از وسایل نقلیه اصلی، تأخیر بیشتری تحمیل می شود. برای تعیین سطح سرویس راه های دو خطه از پارامترهای زیادی استفاده می شود. اندازه گیری میدانی سطح سرویس این راه ها دارای چالش های بسیار زیادی بوده است. قبل از سال ۲۰۰۰ عددهای بسیاری برای تعریف دسته، ارائه شده است که سرانجام در سال ۲۰۰۰ عدد ۳ ثانیه توسط HCM ارائه شد که همچنان تقریبا ثابت مانده است و در طی این سال ها روش های زیادی توسط HCM ارائه شده است که آخرین نسخه از این آیین نامه تغییرات بسیار زیادی کرده است. اختلاف نظرهای زیادی بر سر این موضوع وجود دارد که باعث شده است مدل های زیادی ارائه شود و هچنان این مطالعات ادامه دارد. یکی از ویژگی هایی که باعث می شود اندازه گیری دقیق تر باشد، این موضوع است که بتوان با استفاده از داده های نقطه ای نتیجه مورد نظر را حاصل نمود. در این نسخه از HCM، به منظور محاسبه پارامتر سطح سرویس، نیاز به داده های متنوع و محاسبات طولانی می باشد که با انجام مدل سازی با روش های به روز، این محاسبات بسیار کوتاه و با درصد خطای بسیار پایین انجام می شود.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 349 بار   |   دفعات چاپ: 49 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر