دفاعیه کارشناسی ارشد (صنایع) ارزیابی عملکرد دانشگاه خوارزمی بر اساس نظام رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به‌کمک روش تحلیل پوششی داده‌ها

 | تاریخ ارسال: 1400/6/27 | 
استاد راهنما: دکتر حمیدرضا ایزدبخش
چکیده
دانشگاه و نهادهای وابسته به آن‌ها، سازمان هایی هستند که ماموریت آن‌ها مشخص بوده و برای استفاده بهینه از منابع و برآورده کردن هر چه بیشتر اهداف، ارزیابی و پایش عملکرد آن‌ها ضرورت دارد. بهبود وضعیت موجود به‌کمک ارزیابی عملکرد، ازطریق بهینه کردن منابع ورودی و شناسایی نقاط ضعف و قوت امکان‌پذیر است. درنتیجه ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها، بررسی علل کارایی و ناکارایی بخش‌های مختلف آموزشی و پژوهشی آن‌ها و برنامه‌ریزی مناسب برای بهبود و هدایت واحدهای ناکارا اهمیت ویژه‌ای دارد.
امروزه نیاز دانشگاه‌ها به داشتن یک سیستم ارزیابی عملکرد جامع و یکپارچه بیش از همیشه حس می‌شود. سیستمی که بتواند برای بهبود تمام زمینه های عملکردی راهکار ارائه دهد و دانشگاه را از جنبه‌های مختلف ارزیابی کند. بنابراین، امروزه اغلب دانشگاه‌ها با چالش پایش و ارزیابی عملکرد موجود و سنجش مقدار ارزشی که در قالب برنامه‌های آموزشی خود برای جامعه ایجاد می‌کنند، روبه‌رو هستند.
اهمیت ارزیابی از یک طرف و وجود مسائل و محدودیت‌ها در ساختار فعلی ارزیابی از طرف دیگر محقق را بر آن داشت که بر روی موضوع حاضر متمرکز شود. به نحوی که این پژوهش درصدد برآمد به منظور ارزیابی عملکرد دانشکده‌های دانشگاه خوارزمی، به کمک شاخص‌های تعیین شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مدل تحلیل پوششی داده‌های مشترک که حالتی خاص از مدل خروجی محور چارنز، کوپر و رودز است را با هدف رتبه‌بندی دانشکده‌ها طراحی کند. به این منظور، این تحقیق به بررسی کارایی ۱۴دانشکده‌ی دانشگاه خوارزمی درخلال سال های ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۷ می‌پردازد. در این راستا برای ارزیابی کارایی نسبی آن‌ها از دو نهاده " تعداد اساتید" به تفکیک پایه علمی (مربی، استادیار، دانشیار و استاد) و"تعداد دانشجویان" به تفکیک مقطع ورودی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) و دو خروجی شاخص پژوهش و شاخص آموزش استفاده شده است. نهاده‌های مورد نیاز اجرای مدل DEA از طریق مطالعه کتابخانه‌های و پیشینه پژوهش‌های صورت گرفته تعیین شده است. برای انتخاب خروجی‌ها هم از شاخص‌های تعیین شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  استفاده شده است.
مدل تحلیل پوششی داده‌ها یک ابزار قدرتمند مدیریتی به منظور ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم‌گیرنده است. در این تحقیق سعی بر آن است تا مدل‌ تحلیل پوششی داده‌ها با نگاهی رتبه محور ارائه شود تا بتوان از نتایج بدست آمده در جهت ارتقاء رتبه‌ی دانشکده‌ها و دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی و به طور خاص در ISC استفاده کرد. نتایج نشان می‌دهد که از ۱۴ دانشکده ی دانشگاه خوارزمی تحت بررسی تعداد ۳ دانشکده‌ی علوم زیستی، فیزیک و شیمی کارا هستند. در پایان برای کارا شدن سایر دانشکده‌ها که بیشتر آن‌ها با مرز کارایی فاصله چندانی ندارند- راهکارهایی ارائه شده است.
کلمات کلیدی: ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده‌های چارنز، کوپر و رودز، CCR، ، تحلیل پوششی داده‌های مشترک، مدل خروجی محور، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ، واحدهای تصمیم‌گیرنده، دانشگاه خوارزمی.
لینک ورود به جلسه
دانشجو: آقای شعیب سبحانی
زمان: یکشنبه ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۰ ساعت: ۱۲:۰۰



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 539 بار   |   دفعات چاپ: 120 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر