دفاعیه کارشناسی ارشد (صنایع) بخش بندی گروه های اجتماعی متمایز مصرف کننده ی مکمل های غذایی مبتنی بر نسبت درآمد فقر

 | تاریخ ارسال: 1400/10/7 | 
دانشجو: آقای ناصر محمد علیزاده نیکو
استاد راهنما: دکتر مریم عاملی
استاد راهنما: دکتر محمد وحید سبط
زمان: پنجشنبه ۰۹ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت: ۱۸:۰۰ 

لینک ورود به جلسه
چکیده
در این تحقیق بررسی روند و رواج مصرف مکمل­ ها و شناسایی میزان مصرف آنها بین طبقات اجتماعی- اقتصادی شهر تهران انجام شد و نتایجی  در خصوص روابط بین این عوامل و متغیرها، ارائه شد. یرای بررسی متغیرهای مختلف تاثیرگذار بر موضوع،  پرسشنامه­ ای مشتمل بر ۳۱۰ سئوال تهیه و تنظیم شد. جهت دریافت نظر و تایید افراد خبره ­ی در موضوع، سئوالات با آنان در میان گذاشته شد و با اصلاحاتی در تعداد سئوالات و نگارش پرسشنامه نهایی شد.
با توجه به سئوالات و داده­ های پرسشنامه­ های تنظیمی، این تحقیق، توصیفی، استنباطی از نوع کاربردی می­ باشد. محاسبات شاخص ­های آمار پارامتریک  و آزمون فرضیه­ ها با نرم افزارSPSS انجام شد. با الگوی رگرسیونی ضریب میزان تببین متغیر غیرمستقل توسط متغیر مستقل یعنی R۲adj (تعدیل شده) برای تمامی متغیرها محاسبه شد. همگنی واریانس­ ها با آزمون لون انجام شد. نیکویی برازش مدل رگرسیونی با ضریب تعیین و معناداری F سنجش شد. مقیاس آلفای کرونباخ در سنجش ضریب هماهنگی درونی و همسانی گویه ­ها و عدم سوگیری احتمالی آن بالای ۹۰% سنجش شد.
     یافته­ های پژوهش بطور کلی نشان می­ دهند مصرف مکمل­ ها  بین گروه ­های مختلف جامعه­ ی موضوع این تحقیق در سطوح درآمدی مختلف تفاوت معناداری ندارد. اما نتایج، چرایی مصرف مکمل­ ها را  در مناطق مختلف مسکونی و طبقات درآمدی مختلف، بشدت تحت تأثیر متغیرهای مستقل رویکردی، نشان دادند. این تأثیرگذاری در گروه­ های مختلف، قویا معنادار گزارش شد. نتایج بیان می­دارند عوامل رویکردی، نسبت به عوامل اقتصادی دارای اثرات بیشتری بوده و مصرف مکمل­ ها را تحت تاثیر خویش قرار داده­اند. در راستای این نتیجه گیری، توصیه می­شود تحقیقات بخش R&D تولیدکنندگان محصولات غذایی رژیمی و مکمل­ ها برای طراحی محصولات جدیدتر و نوآورانه­ تر از صرف تمرکز بیشتر بر عوامل اقتصادی فاصله گرفته و بر روی عوامل رویکردی تمرکز بیشتری نمایند.
واژه­های کلیدی: مکمل، ریزمغذی، رویکردها، ضریب هبستگی ، رگرسیون، ANOVA



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 502 بار   |   دفعات چاپ: 104 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر