دفاعیه کارشناسی ارشد (راه و ترابری) بررسی ارتباط بین آزمایش های خمش نیم‌دایره‌ای (SCB) و خمش چهار نقطه‌ای در تعیین خستگی مخلوط بتن آسفالتی

 | تاریخ ارسال: 1400/12/18 | 
دانشجو: آقای سعید مسجدی
استاد راهنما: دکتر بهروز شیرگیر
زمان: شنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت: ۱۶:۳۰
لینک ورود به جلسه
چکیده:
ترک خوردگی در روسازی آسفالت می‌تواند کاربردی‌ترین ویژگی روسازی‌ها یعنی عمر مفید آن را کاهش دهد. شروع ترک خوردگی در مخلوط آسفالتی عمدتا به‌ دلیل تکرار بارگذاری ترافیک (خستگی) است. برای بررسی بیشتر مشکل ترک خوردگی در مخلوط آسفالتی، محققان به مطالعه ­ی نتایج بدست آمده از آزمایش­ های خمش نیم‌دایره­ای و خمش چهار‌ نقطه‌ای در تعیین خستگی مخلوط بتن آسفالتی پرداخته‌اند. زمان­بر بودن ساخت نمونه و همچنین هزینه­ ی بالای آزمایش خمش چهار نقطه­ای یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف این آزمایش می­ باشد که سبب تحمیل هزینه مالی و زمانی  به پژوهش‌گران و کارفرمایان شده‌است، از طرفی دیگر آزمایش خمش نیم ­دایره ­ای بدلیل هزینه­ ی کمتر و سهولت در ساخت نمونه حتی با وجود دقت کمتر نسبت به آزمایش خمش چهار نقطه ­ای مورد اقبال بیشتری توسط پژوهشگران و کارفرمایان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف انجام آزمایش بر روی عمر خستگی مخلوط آسفالتی، نتایج آزمایش خمش نیم ­دایره ­ای برای ۷۲ نمونه­ ی مغزه ­ی آسفالتی (شامل دو نوع قیر ۶۰-۷۰ و ۸۵-۱۰۰، با ساختار سنگدانه­ ای آهکی و سیلیسی و در دو اندازه ­ی ریز‌دانه و درشت‌دانه)  با  نتایج خستگی بدست آمده از شاخص انرژی کرنشی بحرانی Jc با نتایج خستگی  ۲۴ نمونه دال غلتکی آزمایش خمش چهار‌نقطه­ای مقایسه شده‌است. سپس با استفاده از بهینه سازی ضرایب خستگی و اعمال داده­ های بدست آمده از آزمایش خمش نیم‌دایره­ای و بهره ­گیری از شاخص انرژی کرنشی بحرانی (Jc )، رابطه­ ی خستگی آزمایش خمش‌ چهارنقطه  ­ای با ضرایب ثابت به صورت رابطه‌ا­ی جدیدی بازنویسی و بهینه‌سازی شده است. تا تنها به‌وسیله انجام آزمایش SCB و داشتن شاخص نرخ آزاد سازی انرژی کرنشی بحرانی و بدون آزمایش وسیع و پرهزینه تیرخمشی چهارنقطه‌ای به پیش بینی عمر خستگی  مخلوط بتن آسفالتی پرداخته­ شود.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 597 بار   |   دفعات چاپ: 87 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر