دانشجو: آقای محمد جواد تنها
استاد راهنما: دکتر حمید رضا ایزدبخش
زمان: سه شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت: ۱۸:۰۰
لینک ورود به جلسه
چکیده
لنت ترمز اتومبیل یکی از مهمترین اجزاء سیستم یک خودرو به شمار میآید زیرا نقص در آن ممکن است منجر به خطر افتادن جان سرنشینان آن خودرو شود، بنابراین نیاز است تا تمرکز جدی بر روی اصلاح یا بهبود آن اتفاق افتد، از طرفی در لنت ترمز از ۱۵ الی ۳۰ جزء مواد به منظور کاهش نرخ سایش و تنظیم ضریب اصطکاک استفاده میشود.
این اجزا به چهار گروه رزین، پرکننده، اصلاح کننده اصطکاک و تقویت کننده تقسیم میشود. یکی از مواد بسیار موثر در لنت ترمز مس است که خواص حراتی و مکانیکی خیلی خوبی را به لنت میبخشد اما به لحاظ بیولوژیکی مضر است.
اخیرا در سطح بین الملل مسئله کاهش و حتی حذف مس از ترکیب به طور جدی دنبال میشود به طوری که، امروزه تلاشهای زیادی در کشورهای مختلف اروپایی و ایالات متحده در راستای کاهش یا حذف مس از ترکیب مواد اصطکاکی لنت ترمز شده است. به عنوان مثال درکالیفرنیا، لایحههای تصویب شده که مقدار مصرف مس در ترکیب مواد اصطکاکی لنت ترمز را تا سال ۲۰۲۱ به کمتر از ۵ درصد و تا سال ۲۰۲۵ به کمتر از ۰.۵درصد کاهش پیدا کند ؛ بنابراین تولیدکنندگان قطعات خودرو باید به این امر توجه داشته باشند و به شرط حفظ کیفیت لنت ترمز، مواد اصطکاکی ایمن تر، مؤثرتر و سازگارتر با محیط زیست را برای جایگزینی فلزات سنگین مانند مس پیدا کنند.
این پژوهش شامل قسمت متالورژیکی که مربوط به انتخاب جایگزینی برای مس، شبیه سازی، برنامه نویسی و قسمت صنایعی که به بررسی دادهها و داده کاوی و در نهایت بهینهسازی آن میپردازد تقسیمبندی شده است.
استفاده از الگوریتمهای داده کاوی با دقت قابل قبول نیاز به تعداد رکوردها زیاد دارد تا نتیجه قابل اتکایی را خروجی دهد ولی با توجه به اینکه هزینه تستهای استفاده شده برای لنت ترمز گران است بر آن شدیم تا با استفاده از تکنیکهای نوین سعی در تولید دادههای مصنوعی شود که با دادههای واقعی تولید شده از تستها تطابق و دقت بالایی داشته باشد.
در این پژوهش نتایج حاصل از شبیه سازی و نتیج حاصل از داده کاوی تطابق لازم را داشت و با استفاده از پیاده سازی GAN دقت پیش بینی انجام شده بالا رفت.
|