دانشجو: خانم فاطمه انوشه مطلق
استاد راهنما: دکتر جعفر کیوانی قمصری
زمان: پنجشنبه ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۰ ساعت: ۱۶:۰۰
لینک ورود به جلسه
چکیده
در پژوهش حاضر، اثر زلزله های متوالی ثبت شده واقعی زمین بر یک سازه پل قوسی فولادی مورد بررسی قرار می گیرد. پل قوسی فولادی یکی از سیستم های سازهای برای پوشش دهانه های نسبتا بلند به حساب می آید. جرم گسترده شده در نقاط مختلف سازه از عواملی است که موجب پیچیدگی تحلیل لرزهای آن می شود. سازه ی پل قوسی فولادی تحت اثر ۶ توالی لرزه ای ثبت شده زمین، مورد تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی قرار گرفته اند. باتوجه به هندسه سازه و قوسی بودن شکل آن، برای تحلیل دقیق، رکوردهای لرزه ای در سه جهت طولی، عرضی و قائم به سازه اعمال شده اند. مدل سازهای تحت اثر لرزه اصلی و بزرگترین پس لرزه متناظر با آن، تحلیل شده است. پس لرزه ها در سطوح مختلف بیشینه شتاب اعمال شده اند. نتایج بدست آمده از تحلیل دینامیکی در نرم افزار اپن سیس، در بخش های مختلف سازه پل، از جمله تیرهای قوس، تیرهای عرشه ، قاب های پرتال، مهاربندها و آویزها مورد ارزیابی قرار گرفته اند. بررسی نتایج بدست آمده تحت توالی های لرزه ای نشان می دهد که، سازه مورد نظر همانند یک قاب مهاربندی همگرا رفتار می کند و بخش عمده رفتار غیرخطی سازه در برابر بارهای جانبی برعهده مهاربندهای عرشه است.
براساس نتایج بدست آمده از این پژوهش، تغییر مکان عرشه تحت اثر پس لرزه های رکوردهای متوالی، در راستای x، ۴ تا ۳۰ درصد، در راستای y درحدود ۲۸ درصد و در راستایz در حدود ۱۱ تا ۳۵ درصد نسبت به زلزله های اصلی افزایش داشته است. تغییر مکان قوس تحت اثر پس لرزه های رکوردهای متوالی، در راستای x در حدود ۱۷ درصد، در راستای y و z در حدود ۳۰ درصد نسبت به زلزله های اصلی افزایش داشته است. از طرفی مقادیر کرنش پسماند پایه های قاب پرتال تحت اثر تعدادی از رکوردهای متوالی از سطح بیشینه شتاب پس لرزه برابر با ۰.۸g شروع شده و در سطوح ۰.۹g و ۱.۰g نیز ادامه یافته است. با وجود اثر مضاعف پس لرزه ها بر رفتار مخرب زلزله، این نوع پل، از مقاومت و پایداری مناسبی برخوردار است.
|