دانشجو: خانم مریم ورمقانی
استاد راهنما: دکتر علی قنبری
زمان: دوشنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت: ۱۳:۳۰ لینک ورود به جلسه
چکیده:
امروزه یکی از مهمترین مشکلات شهری در ایران، عدم استفاده مهندسی از زمینهای وسیعی است که محل دفن زائدات است. برای بهره برداری مجدد از این اراضی، میبایست ظرفیت باربری پی بر روی آنها جهت ساخت و سازهایی از قبیل فضاهای سبز و یا سازههای صنعتی با دقت کافی تعیین گردد. هدف از این پژوهش بررسی ظرفیت باربری پی بر روی مدفن زائدات به دو روش تحلیلی و عددی است. در روش تحلیلی از تعادل حدی و در روش عددی از شیوه اجزاء محدود استفاده شدهاست. در بخش تحلیلی دو رابطه جدید برمبنای گسیختگی موضعی و گسیختگی کلی ارائه شدهاست. از مزیتهای این روابط میتوان به درنظرگیری اثر هندسه گوه بر ضرایب ظرفیت باربری و تاثیر تراکم مصالح بر مکانیسم گسیختگی اشاره کرد. طبق آنالیز ابعادی و نتایج روابط تحلیلی، نسبت ضخامت خاک پوشش به بعد پی ، زاویه اصطکاک داخلی لایه خاک پوشش ، زاویه اصطکاک مصالح هر لایه با دیوار حائل فرضی و تعداد لایههای مدفن از جمله پارامترهای مهم در مسئله ظرفیت باربری پی بر روی مدفنها هستند. در بخش عددی به بررسی ظرفیت باربری پی بر روی زمین همگن، مدفن دو لایه و چند لایه در نرمافزار میداس پرداخته شدهاست. در تحلیلهای عددی با افزایش تعداد لایه های زائدات و خاک پوشش روی آنها، ظرفیت باربری مجاز افزایش یافت. نمودارهای بار- تغییرمکان حاصل از مدلسازیها نشان میدهند که تعداد لایههای موثر مدفن در ظرفیت باربری، ۶ (۳ لایه زائدات و ۳ لایه خاک) است. ظرفیت باربری مجاز پی بر روی مدفن براساس معیار نشست نیز در محدوده ۲۰ الی ۳۰ درصد ظرفیت باربری مجاز پی بر روی خاک همگن بدست آمد.
کلمات کلیدی: ظرفیت باربری، زائدات جامد شهری، حل تحلیلی، حل عددی، گسیختگی موضعی، میداس
نشانی مطلب در وبگاه دانشکده فنی و مهندسی: http://khu.ac.ir/find-60.9760.64086.fa.html برگشت به اصل مطلب