دانشجو: خانم فروزان نقدی
استاد راهنما: دکتر میرمحسن پدرام
زمان: دوشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۲ ساعت: ۱۴:۰۰
مکان: کرج دانشکده فنی و مهندسی کلاس ۲۰۱
چکیده
در صنعت دوچرخههای اشتراکی، یکی از مسائل کلیدی برنامهریزی، نگهداری دوچرخهها در ایستگاهها است؛ فرایند تعمیر و نگهداری به چندین شیوه بر روی دوچرخهها قابل اجراست، یکی از این شیوهها تعمیر پس از وقوع خرابی است که در این حالت، دوچرخه برای تعمیر به مراکز تعمییر و نگهداری منتقل میشود؛ اگرچه این مدل برنامه ریزی تعمیر پس از خرابی مزیت سادگی در برنامه ریزی تعمیر و نگهداری را دارد، اما مشکلاتی نیز دارد، بعنوان مثال تا زمان تعمیر دوچرخه منجر به خروج دوچرخه از دسترس کاربران میشود که علاوه بر هزینه تعمیر دوچرخه، ضرر اقتصادی ناشی از عدم حضور دوچرخه در چرخه حمل و نقل را به صنعت وارد میکند؛ بنابراین تعمیر و نگهداری پیشگیرانه دوچرخهها یک فعالیت مهم و تعاملی در این سامانهها محسوب میشود که برای بهینهسازی برنامهریزی موثر آن باید به عمل نگهداری پیشگیرانه با در نظر گرفتن هزینههای پردازش و نگهداری، به عنوان یک وظیفه به همراه دیگر وظایف دوچرخهها توجه کرد که نیازمند طراحی مدلی است که این محدودیتها و البته شرایط دنیای واقعی را در نظر بگیرد تا منجر به اتخاذ استراتژی تعمیر و نگهداری بهینه برای سامانه شود.در این پایان نامه به منظور حل مسئله تعمیر و نگهداری پیشگیرانه دوچرخهها که به تعمیر در محل احتیاج دارند، یک مدل اولویت بندی شدهی ترکیبی، از مسائل تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و لجستیک معکوس طراحی شده است، و ارزیابیهای انجام شده حاکی از آن است که مدل طراحی شده در شرایطی که مدل پیشین قادر به حل مسئله نیست منجر به فعالیت تعداد بیشتری از دوچرخه ها در سامانه حمل و نقل اشتراکی میشود.
|