استاد راهنما: دکتر مصطفی اسماعیلی
استاد راهنما: دکتر حسن شکراللهی
چکیده:
پدیده های آیروالاستیک در طراحی سازه های جدید مانند هواپیماها به کار گرفته می شود که از جمله این پدیده ها فلاتر است. فلاتر رخ داده در یک تیر که در معرض جریان محوری قرار گرفته است از جمله مثال های متعارف از ارتعاشات خود تحریک به شمار میرود. این پدیده بر اثر بارگذاری های آیرودینامیک یا نیروهای وارده از جانب سیال اتفاق میافتد که بررسی آن در زمینه پایداری ایرفویل و یا بال هواپیما و نیز در زمینه تولید انرژی بسیار حائز اهمیت است. در این مطالعه ناپایداری آیروالاستیک یک تیر مستطیل شکل باشرایط تکیه گاهی یکسرگیردار ارائه شده است. همچنین تیر مذکور با تئوری مرتبه اول برشی و با در نظر گرفتن اثرات تقویت کننده نانولوله کربنی و نیز حامل یک جرم متمرکز خارجی است. همچنین جهت تخمین فشار آیرودینامیکی از تئوری پیستون استفاده گردیده است معادلات حاکم بر ارتعاشات این سیستم دینامیکی بر اساس اصل همیلتون تعیین گردیده است و سپس با حل معادلات به کمک روش گالرکین در نهایت فرکانس طبیعی سیستم دینامیکی مذکور قابل محاسبه خواهد بود. در این کار نتایج حاصله با مطالعات مشابه مورد مقایسه و اعتبارسنجی قرار گرفته است سپس به بررسی اثرات تقویت کننده نانولوله کربنی و اثرات جرم متصله بر فرکانس و پایداری تیر مذکور پرداخته شده است.
لینک ورود به جلسه
دانشجو: آقای رضا معبودی
زمان: چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ ساعت: ۱۸:۰۰
|