مهندسی عمران یک رشته کاربردی است که به طراحی و اجرای سازههای مختلف میپردازد. مهندسان عمران با استفاده از دانش ریاضی و مکانیک، سیستمهای مهندسی را تحلیل میکنند. این رشته دارای تنوع فراوانی است و سیستمهای مختلف از جمله ساختمان، برج، راه و فرودگاه، سد، تونل، اسکله و سازههای دریایی، مترو، راه آهن، انواع سیلو، انواع نیروگاه، انواع تصفیهخانه و مانند اینها را در خود جای میدهد. همچنین مطالعات کیفیت و آلودگی آب، محیط زیست، هوا، ارزیابی خطرات و مقاومسازی در برابر زلزله، باد، آتش و سایر حوادث طبیعی از زمینههای مورد بحث در این رشته است. در سالهای اخیر، مطالعه مصالح نوین، کاربرد فناوری اطلاعات و کار با نرمافزارهای مختلف، توسعه فراوانی در مهندسی عمران داشته است.
هدف از تحصیل در دوره کارشناسی مهندسی عمران، پرورش مهندسانی است که توانایی طراحی و اجرای سازههای یادشده را داشته باشند. با توجه به تنوع زیادی که درسهای این رشته دارد، دانش آموختگان مهندسی عمران، توانایی کاریابی در بسیاری از سازمانهای دولتی را دارند. علاوه بر این بازار کار این رشته در بخش خصوصی جذابیت بالایی دارد. شرکتهای پیمانکاری و شرکتهای مهندسان مشاور، در عرصههای مختلف عمرانی، پذیرای مهندسان عمران هستند. در نهایت دانش آموختگان مهندسی عمران امکان عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان و دریافت پروانه اجرا، نظارت و طراحی ساختمانها را خواهند داشت. این رشته از سال ۱۳۸۸ در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی راه اندازی شده است.
هدف اصلی در این گرایش، تربیت افراد متخصص دارای تواناییهای لازم جهت تحلیل، طراحی و نظارت بر اجرای بخش سازه در پروژههای مهندسی است. سلسله دروس نظری در این گرایش دربرگیرندهی روشهای تحلیل و مدلسازی، رفتارهای مصالح و سیستمهای سازهای، طراحی سازههای متنوع و آشنایی با فنآوریهای نوین سازهای است. دانشجویان این گرایش میتوانند بر اساس علاقه، پایان نامه خود را در قالب پژوهش نظری یا آزمایشگاهی انجام دهند.
گرایش سازه، در اغلب پروژههای عمرانی مشارکت دارد مانند طراحی و احداث ساختمانها، پلها، سازههای زیر زمینی و تونلها، سازههای صنعتی و مخازن، سازههای نیروگاهی و پالایشگاهی، سازههای ساحلی، سدها و نظایر آن. نیازهای ملی، منطقهای و بینالمللی به توسعهی طرحهای عمرانی، دورنمای کارکرد این رشته را برای دانشآموختگان روشن میسازد.
این گرایش از سال ۱۳۸۵ در دانشگاه خوارزمی پذیرش دانشجو دارد.
مهندسی ژئوتکنیک شاخهای از مهندسی عمران است که به بررسی مهندسی رفتار لایههای زمین در رابطه با احداث سازهها، تحلیل و طراحی انواع پیها، سازههای نگهبان، تونلها، سدهای خاکی، عملیات خاکی، روسازیها و مدافن زباله و ارزیابی مخاطرات محتمل از قبیل فرونشست، زمین لغزش و روانگرایی میپردازد. ابزارهای علمی مورد استفاده در مهندسی ژئوتکنیک علوم پایهای نظیر مکانیک خاک، مکانیک سنگ، دینامیک خاک و زمینشناسی مهندسی و علوم کاربردی نظیر مهندسی پی، تونلسازی، سدسازی و بهسازی خاک است.
دانشآموختگان این رشته زمینه فنی کافی برای کار در شرکتهای مشاور، آزمایشگاههای مکانیک خاک و تحقیقات صحرائی ژئوتکنیکی و شرکتهای پیمانکاری عمرانی در انواع پروژههای ساختمان سازی، دیوارهای ساحلی، راه و بزرگراهها و خطوط راهآهن و مترو، سدسازی، بهسازی خاک، پایدارسازی شیروانیها و دیوارهای حائل را دارا میباشند.
رشته مهندسی ژئوتکنیک از سال ۱۳۸۲ به عنوان اولین گرایش در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی راهاندازی گردید و هم اکنون در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو میپذیرد.
مهندسی و مدیریت ساخت یکی از شاخههای مهندسی عمران است که به مدیریت و یکپارچگی زمان، هزینه و کیفیت، منابع، ارتباطات، ریسک، محدوده، تدارکات و ذینفعان در چرخه عمر پروژه های ساخت میپردازد. این رشته از مهندسی عمران که از پایان دهه ۱۹۷۰ رواج یافت برای بهبود مدیریت پروژههای عمرانی و سعی در ایجاد یکپارچگی در مدیریت ایجاد گردید. مدیریت پروژه، کنترل پروژه، مدیریت پیمان، روشهای ساخت و ایمنی، بهداشت و محیط زیست از جمله مباحث اصلی این رشته هستند. هدف دوره، تربیت دانش آموختگانی است که از توانایی و دانش کافی در جهت برنامه ریزی، کنترل و مدیریت پروژهها برخوردار باشند. از طرف دیگر این گرایش فقط محدود به مدیریت نیست بلکه مهندسی را نیز در بر میگیرد. به عبارت دیگر فارغ التحصیلان این رشته مهارتهای لازم در تمام زمینه های مدیریت مانند امور قراردادها، برنامه ریزی و کنترل پروژه ها، هدایت و رهبری منابع انسانی را کسب می کنند. همچنین با زمینه های فناوری و اجرای سازه های مهم مانند پل ها، بنادر، سیلوها و ساختمان های مسکونی و اداری و مواد و مصالح ساخت آشنا می شوند.
دانشآموختگان این دوره می توانند علاوه بر آموزش و یا پژوهش در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، در مدیریت و اجرای تمام پروژههای عمرانی فعالیت نمایند. بر همین اساس تمامی وزارتخانهها و سازمانهای دستاندرکار ساخت و ساز مانند وزارت راه و مسکن، وزارت نفت، وزرات نیرو، وزارت صنایع، شهرداریها، نظام مهندسی و شرکتهای مشاور و پیمانکار میتوانند از همکاری دانش آموختگان این دوره در جهت ارتقاء عملکرد پروژهها بهره بگیرند.
این گرایش با کلیه گرایشهای مهندسی عمران، همچنین با رشتههای مهندسی صنایع، مدیریت، حقوق، روانشناسی و ریاضی کاربردی ارتباط دارد.
مهندسی راه و ترابری یک رشته مهندسی منشعب از مهندسی عمران است که شامل برنامهریزی، طراحی، ساخت، بهرهبرداری و نگهداری جاده ها، پلها و تونلها برای اطمینان از حمل و نقل ایمن کارا و قابل اطمینان مردم و کالاها میشود. در این گرایش اصول و استانداردهای نوین در ساخت راههای جدید و بهسازی راههای قدیمی مورد توجه و بررسی قرار میگیرد. طراحی هندسی انواع راههای ارتباطی (اعم از راههای درون شهری، برون شهری، راهآهن، فرودگاه و ...) و مباحث مربوط به مصالح، طراحی ضخامت سازه روسازی راههای مختلف اعم از راهآهن، پل، فرودگاه، بزرگراهها و ...، نگهداری روسازی، زیرسازی، مدیریت تعمیر و نگهداری و تحلیل ترافیکی راهها از جمله موضوعاتی است که در این گرایش به آن پرداخته میشود. همچنین طراحی مسیرهای خاص از جمله طراحی تونل، طراحی پل و مشخصات فنی و مهندسی آنها نیز از مواردی است که در این گرایش مطرح است. استانداردهای مهندسی راه و ترابری به طور مداوم در حال بهبود است.
فارغ التحصیلان گرایش راه و ترابری میتوانند در ادارات راه و ترابری استانها، سازمانهای برنامه و بودجه استانها، شهرداریها، سازمانهای حمل و نقل و ترافیک، مهندسین مشاور و دفاتر فنی شرکتهای پیمانکاری که در هر یک از زمینههای مرتبط با راه یا ترافیک فعالیت دارند مشغول بهکار شوند. همچنین اگر قصد کار اجرایی داشته باشند میتوانند در کارگاههای شرکتهای پیمانکاری که اکثراً محل کارگاه آنها خارج از شهر است به کار بپردازند. هدف این گرایش ارائه دانش پیشرفته در برنامهریزی و مهندسی راه و حمل و نقل به دانشجویان است. افرادی افراد آموزش دیده در این گرایش در نهایت تواناییهای لازم جهت طراحی و نظارت بر پروژههای تخصصی در زمینه مهندسی راه و ترابری را بدست میآورند و ضمناً توان تحقیقاتی کافی جهت حل مسائلی که در این زمینهها با آن روبرو میشوند را دارا خواهند بود. همچنین در این گرایش تجهیز دانشجویان به دانش و مهارت در شبیهسازی و مدلسازی ترافیک، زیرساختهای جادهای و مدیریت ترافیک جزو اهداف محسوب میشود. همچنین دانشجویان در زمینه ایمنی راه و پایداری محیطی نیز اطلاعاتی کسب خواهند کرد.
این گرایش در سال ۱۳۹۴ در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی راه اندازی گردید.
رشته – گرایشهای مختلفی شامل زمین شناسی، فیزیک زمین و لرزه شناسی، مدیریت بحران زلزله و مهندسی زلزله با شناخت و کاهش آسیبهای لرزهای مرتبطند. مهندسی زلزله بدلیل پیچیدگی بارگذاری زلزله و اثرات آن بر بناهای ساخت بشر، گستره جالبی از مباحث علمی، پژوهشی و میان رشته ای را شامل می شود که از جمله میتوان به دینامیک سازه و خاک، تحلیل خمیری و ناکشسان، اندرکنش سازه - خاک - آب، پردازش سیگنال، ارتعاشات تصادفی، تحلیل خطر لرزهای، قابلیت اعتماد، طراحی مقاوم، آسیبپذیری و بهسازی لرزهای، کنترل غیرخطی و بهینه، پایش سلامت و تشخیص آسیب سازهای اشاره نمود. پیچیدگی تحلیلها و تفسیرهای این گرایش از مهندسی عمران نیاز به آمار، محاسبات نرم و بهینهیابی را دو چندان می نماید. مباحث ایمنی/ پزشکی، مهندسی ارزش و برآورد هزینه خسارات جانی/ اقتصادی/ اجتماعی، مسائل مکانیابی و شریانهای حیاتی، مکانیک شکست، سیستمهای مخابراتی، ابزار دقیق و هشدار/ واکنش سریع برای مدیریت جامع بحران زلزله در کنار مباحث سازهای مطرح هستند. با این وصف، علاقه مندان به این گرایش با آینده پژوهشی و دانش فنی گسترده در مباحث فرا رشته ای روبرو می باشند.
گرایش مهندسی زلزله در سال ۱۳۸۷ در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی راهاندازی شده است.
گرایش مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی یکی از گرایشهای مهندسی عمران است که در زمینه تحلیل، طراحی و اجرای سازه هایی مرتبط با آب فعالیت دارد. متخصصین این گرایش توانایی انجام پروژههای سازه ای و آبی را دارند. این گرایش ارتباط تنگاتنگی با گرایشهای دیگر مهندسی عمران از جمله ژئوتکنیک، منابع آب و مهندسی بنادر و سواحل دارد. دانشجویان این گرایش امکان انتخاب درسهای اصلی گرایشهای دیگر را بصورت اختیاری دارند.
با توجه به رشد جمعیت در سالهای اخیر در کشور و نیاز به استفادۀ بهینه از منابع آبی کشور، سدسازی و سازه های تأمین و توزیع آب، وجود متخصصین در این زمینه ها و در سطوح مختلف مهندسی آب را بیشتر کرده است.
امکان ادامه تحصیل در گرایش مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی در مقطع دکترا در داخل و خارج از کشور فراهم است. امکان استخدام و فعالیت دانشآموختگان این گرایش در مراکزی همچون وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها وجود دارد. همچنین همکاری با شرکتهای مهندسین مشاور و پیمانکاری برای نظارت بر اجرای پروژه های موضوع فعالیت و مشارکت در طراحی سازه های هیدرولیکی از توانایی های دانش آموختگان این گرایش است که بازار کار مناسبی را برای آنان فراهم میکند. به هر حال ضرورت این دوره با توجه به حجم سرمایهگذاری کشور در صنعت آب و نیاز فوقالعاده به استحصال منابع آبی و استفاده صحیح از آنها جهت تأمین آب برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت و توسعه نیروگاه های برقآبی کاملاً مشهود است.
گرایش مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی در دانشگاه خوارزمی دارای امکانات مختلفی در آزمایشگاه هیدرولیک این دانشگاه است که از جمله آن می توان به دستگاههای مختلف سرعت سنج، دبی سنج، کانالهای مستقیم و قوس دار اشاره کرد که امکانات مناسبی برای انجام تحقیقات آزمایشگاهی برای دانشجویان علاقمند به تحقیقات آزمایشگاهی فراهم کرده است. علاوه بر این وجود یک سوپر کامپیوتر در دانشکده فنی و مهندسی امکان مناسبی برای انجام تحقیقات عددی فراهم کرده است. این گروه فعالیت خود را در دورههای تحصیلات تکمیلی، از سال ۱۳۹۲ در مقطع کارشناسی ارشد آغاز نموده است.
دوره کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست برای انجام مطالعات مهندسی محیط زیست طراحی شده است. مهمترین وظیفه متخصصین این رشته نظارت بر اجرای پروژههای زیست محیطی است. از جمله این پروژه ها می توان به شناخت و کنترل آلودگی منابع آب، خاک و هوا - طراحی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و روستایی - کنترل آلودگی های حاصل از مواد زائد جامد و برنامهریزی و مدیریت طرحهای زیست محیطی اشاره کرد. مباحث مربوط به اتلاف گرما و انرژی حرارتی، تصفیه و پالایش آب و هوا و اصلاح و بهبود مکانهائی که در اثر آسیبها و آلودگیهای صنعتی صدمه دیدهاند، از جمله موضوعات مورد بررسی متخصصان این رشته است.
فارغالتحصیلان این گرایش میتوانند در دفاتر محیط زیست شهرداریها، سازمان حفاظت محیط زیست کشور، واحدهای محیط زیست مستقر در تمامی کارگاههای شرکتهای پیمانکاری کشور و تشکلهای غیر دولتی حامی محیط زیست، مشغول به کار شوند. علاوه بر اینها شرکتهای مهندسی مشاور نیز در زمینه محیط زیست فعالیت می کنند.
دانشجویان مطابق با علایق و اهداف حرفه ای خود از بین موارد زیر می توانند زمینههای تحقیقاتی خود را انتخاب کنند:
• مدلسازی و کنترل آلودگی هوا: برای مطالعه فرایندهای محیطی جو و کاهش آلودگی هوا در سیستم های مهندسی.
• مدلسازی محیط زیستی: برای مطالعه نحوه درک و پیش بینی سیستمهای مختلف طبیعی و مهندسی شامل آب، خاک و هوا.
• مدیریت پسماندهای جامد، پسماندهای خطرناک و ژئوتکنیک زیست محیطی: برای مطالعه فرایندهای دفع پسماندهای جامد و خطرناک، پالایش خاک و بازیابی منابع در سیستم های مهندسی و طبیعی.
• کیفیت آبهای سطحی: برای مطالعه انتقال و تبدیل آلایندههای آلی و معدنی و گونههای میکروبی ، چرخه مواد مغذی و کربن و ویژگیهای کلی آب در آبهای سطحی.
• تصفیه آب و فاضلاب: برای مطالعه فرایندهای تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی برای تصفیه آب و فاضلاب و بازیابی منابع آب.
این گرایش در سال ۱۳۸۵ در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی راه اندازی شده است.
مهندسی ژئوتکنیک شاخهای از مهندسی عمران است که به بررسی مهندسی رفتار لایههای زمین در رابطه با احداث سازهها، تحلیل و طراحی انواع پیها، سازههای نگهبان، تونلها، سدهای خاکی، عملیات خاکی، روسازیها و مدافن زباله و ارزیابی مخاطرات محتمل از قبیل فرونشست، زمین لغزش و روانگرایی میپردازد. ابزارهای علمی مورد استفاده در مهندسی ژئوتکنیک علوم پایهای نظیر مکانیک خاک، مکانیک سنگ، دینامیک خاک و زمینشناسی مهندسی و علوم کاربردی نظیر مهندسی پی، تونلسازی، سدسازی و بهسازی خاک است.
دانشآموختگان این رشته زمینه فنی کافی برای کار در شرکتهای مشاور، آزمایشگاههای مکانیک خاک و تحقیقات صحرائی ژئوتکنیکی و شرکتهای پیمانکاری عمرانی در انواع پروژههای ساختمان سازی، دیوارهای ساحلی، راه و بزرگراهها و خطوط راهآهن و مترو، سدسازی، بهسازی خاک، پایدارسازی شیروانیها و دیوارهای حائل را دارا میباشند.
رشته مهندسی ژئوتکنیک از سال ۱۳۸۲ به عنوان اولین گرایش در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی راهاندازی گردید و هم اکنون در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو میپذیرد.
هدف اصلی در این گرایش، تربیت افراد متخصص دارای تواناییهای لازم جهت تحلیل، طراحی و نظارت بر اجرای بخش سازه در پروژههای مهندسی است. سلسله دروس نظری در این گرایش دربرگیرندهی روشهای تحلیل و مدلسازی، رفتارهای مصالح و سیستمهای سازهای، طراحی سازههای متنوع و آشنایی با فنآوریهای نوین سازهای است. دانشجویان این گرایش میتوانند بر اساس علاقه، پایان نامه خود را در قالب پژوهش نظری یا آزمایشگاهی انجام دهند.
گرایش سازه، در اغلب پروژههای عمرانی مشارکت دارد مانند طراحی و احداث ساختمانها، پلها، سازههای زیر زمینی و تونلها، سازههای صنعتی و مخازن، سازههای نیروگاهی و پالایشگاهی، سازههای ساحلی، سدها و نظایر آن. نیازهای ملی، منطقهای و بینالمللی به توسعهی طرحهای عمرانی، دورنمای کارکرد این رشته را برای دانشآموختگان روشن میسازد.
این گرایش از سال ۱۳۸۵ در دانشگاه خوارزمی پذیرش دانشجو دارد.