دفاعیه کارشناسی ارشد (برق و کامپیوتر) یک رویکرد کارامد مبتنی بر آنالیز رفتار مشتری برای پیش بینی بازاریابی تلفنی در بانکداری

 | تاریخ ارسال: 1400/7/6 | 
دانشجو: خانم مریم دولتی پیش حصاری
استاد راهنما: دکتر سیده لیلی میرطاهری
زمان: چهارشنبه ۰۷ مهر ماه ۱۴۰۰ ساعت: ۰۹:۰۰ 
لینک ورود به جلسه
چکیده:
آنالیز رفتار مشتری به معنی بررسی و تحلیل داده­های مربوط به آن­ها و شناسایی مشتریان هدف بوده و در کسب­و­کارهای مختلف استفاده می­شود.بانک­ها باید بینش خوبی نسبت به اطلاعات خود داشته باشند تا بتوانند بهترین تصمیم را اتخاذ کنند. اما شناسایی اطلاعات یا دانش ارزشمند برای اتخاذ یک تصمیم عینی بسیار دشواراست. داده­کاوی از مهمترین ابزار­های مورد استفاده برای آنالیز رفتار مشتریان است که تبدیل به بخشی مهم و جدا ناپذیری از شرکت­های بزرگ و بانک­ها شده است و خدمات ارائه شده توسط آنها را بهبود می­بخشد با داده­کاوی امکان شناسایی الگوهای مفید داده­ها با حداقل دخالت کاربران وجود دارد. تا براساس آنها تصمیمات مهم و حیاتی در سازمانها اتخاذ شوند. در داده­کاوی از آمار برای کشف اطلاعات نهفته و ناشناخته از درون حجم انبوه داده­ها استفاده می­شود. از ابزارهای داده­کاوی برای تقسیم­بندی مشتریان، اعتبارسنجی مشتریان جهت اعطای تسهیلات و تایید آنها، پیش­بینی عدم پرداخت بدهی­ها، بازاریابی و شناسایی الگوهای کلاهبرداری و به طور کلی آنالیز رفتار مشتری استفاده می­کنند. در این پروژه ما پس از بررسی مهم­ترین و پرکاربرد­ترین الگوریتم­های داده­کاوی و به کمک الگوریتم­های یادگیری جمعی و بررسی پارامتر­های مختلف در این الگوریتم­ها در نهایت با ترکیب الگوریتم­های نزدیک­ترین همسایگی، رگرسیون، درخت تصمیم و ماشین بردار پشتیبان با استفاده از معیار منحنی سطح زیر منحنی- مشخصه­ی عملکرد سیستم به۰.۹۵۱= AUC رسیدیم. زمان اجرای الگوریتم۲۰دقیقه و ۲۹ ثانیه می­باشد. مهمترین مزیت استفاده از روش­های یادگیری جمعی بهبود میانگین عملکرد پیش­بینی نسبت به هر عضوی در این گروه است. مکانیزم بهبود عملکرد در این روش اغلب با کاهش واریانس خطاهای پیش‌بینی شده توسط مدل‌های شرکت‌کننده است. همچنین به کمک یادگیری عمیق و با استفاده از همین معیار به  ۰.۹۳AUC= رسیدیم. زمان اجرا: ۸دقیقه و ۱۸ ثانیه می­باشد. داده­ها مربوط به یک بانک پرتغالی است که شامل ویژگی مرتبط با مشتری، محصول و ویژگی­های اقتصادی-اجتماعی است.



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 134 بار   |   دفعات چاپ: 17 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر