دفاعیه کارشناسی ارشد (سازه‌ و زلزله) بررسی تاب‌آوری لرزه‌ای ساختمان فولادی با روش مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)

 | تاریخ ارسال: 1400/7/28 | 
دانشجو: آقای محمد علی منتظری
استاد راهنما: دکتر سید حسین حسینی لواسانی
زمان: پنجشنبه ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۰ ساعت: ۱۱:۰۰ 

لینک ورود به جلسه
چکیده
توسعه صنعت ساخت و ساز و فناوری از عمده‌ترین مظاهر پیشرفت و توسعه جوامع بشری هستند. مسائلی چون افزایش هزینه‌ها؛ ضایعات؛ ریسک بالا؛ بهره‌وری پایین نیروی انسانی و مسائل زیست محیطی، صنعت ساخت و ساز رایج در بسیاری از کشورها را با چالش‌های بسیاری روبرو نموده است. امروزه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) به‌ عنوان یکی از پیشرفت‌های فناورانه پدید آمده در صنایع ساختمانی با فراهم آوردن ابزارهایی متنوع سبب دگرگونی و افزایش بهره‌وری در صنایع و حرفه گشته است. در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی در زمینه تحقیقات سیستم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به وجود آمده است. اما پژوهش در مورد برنامه‌ها و دوره‌های تحصیلی آموزش سیستم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و تأثیر و نتایج آن‌ها در موسسات آموزش عالی و فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها در تحقیقات آکادمیک به‌صورت محدودی پرداخته شده است.
هدف از تاب‌آوری تغییر نگرش طراحان و مهندسین در مورد سازه است، سازهها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در تعامل با یک دیگر یک سازه واحد را ایجاد مینمایند. از این رو در نظر گرفتن عملکرد کلی سازه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در حال حاضر کم کردن تلفات و خسارتهای عملکردی و اقتصادی، با هدف بازگشت به شرایط اولیه سازه در کوتاه ترین زمان ممکن، به ملزومات طراحی سازهها و سیسیتمهای درگیر با آنها اضافه شده است. از این رو با افزایش دقت مدل سازی سازه میتوان موجب کاهش خسارات جانی، مالی و زمانی شد.
در این تحقیق با بررسی امکان مدل سازی سازههها با استفاده دقیق از مدل سازی اطلاعات سازه و مقایسه آن با سازهای معمول که در آن از BIM بهره گرفته نشده است به بررسی تاب آوری نهایی در شرایط مختلف لرزهای با رکوردهای دور و نزدیک پرداخته خواهد شد و نتایج تاب آوری سازههای مورد نظر با یک دیگر مقایسه میگردد. در این حالت مشاهده میگردد که با توجه به در نظر گرفتن مدل سازی اطلاعات سازه شکنندگی سازه نسبت به حالت بدون BIM برای سازههای موجود افزایش خواهد یافت اما با توجه به کاهش زمان تاخیر و بازسازی در نهایت تاب آوری نهایی سازه افزایش مییابد.
 
واژه های کلیدی: تاب آوری لرزه‌ای، مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)، زلزله دور و نزدیک گسل، تحلیل دینامیکی فزاینده (IDA).



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 768 بار   |   دفعات چاپ: 121 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر