دفاعیه کارشناسی ارشد (صنایع) ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان با استفاده از روش ترکیبی مولتی مورا فازی و نظریه بازی ها: مطالعه موردی بخش انرژی

 | تاریخ ارسال: 1401/6/16 | 
دانشجو: خانم زهرا موسوی غریبدوستی
استاد راهنما: دکتر علیرضا ارشدی خمسه
زمان: سه شنبه ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت: ۱۸:۰۰
مکان: تهران اتاق سمینار دانشکده فنی و مهندسی

 لینک ورود به جلسه
چکیده
امروزه با توجه به تمایل بشر برای استفاده از منابع پاک در جهت سیاست هایی همچون، کاهش آلودگی هوا، اشتغال‌زایی و یا کاهش وابستگی به انرژی هایی مانند زغال سنگ، کشورها استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را در اولویت قرار دادند، زیرا مزیت استفاده از این گونه انرژی ها بر هیچ کس پوشیده نیست. انرژی باد یکی از پاک ترین انرژی های تجدیدپذیر است که در دو دهه گذشته مورد استقبال قرار گرفته است. صنعت ساخت توربین های بادی در جهان از تکنولوژی بالایی برخوردار است و همواره رو به پیشرفت است. از این رو در این مطالعه به بررسی معیارها و همچنین ارزیابی تامین کنندگان توربین های بادی پرداخته شده است. باتوجه به این موضوع که تولید انرژی با استفاده از توربین هادی بادی، به طور مستقیم بر زندگی انسان ها تاثیر می گذارد، باید بتوان تمام عوامل موثر را به خوبی شناسایی کرد و به مطالعه و بررسی آن ها پرداخت.  
هدف از این تحقیق، شناسایی موثرترین معیارها و هم چنین معرفی بهترین تامین کننده حوزه انرژی در بخش توربین های بادی می باشد. به این منظور، برای وزن دهی معیارها، به کمک خبرگان و کارشناسان، از روش سوارا فازی که یک روش ذهنی می باشد استفاده کردیم. در این تکنیک کارشناسان و خبرگان به طور مستقیم، با استفاده از تجربیات و دانش خود معیارها را رتبه بندی می کنند و بهترین آن ها را انتخاب می‌کنند. در این تحقیق، کارشناسان به طور قطعی معیارها را وزن دهی نمی کنند و تحقیق در محیط فازی و غیرقطعی انجام شده است. هم چنین در این تحقیق از روش آنتروپی شانون فازی نیز برای وزن دهی معیارها استفاده شده است. در این روش، خبرگان به طور غیر مستقیم، به هر یک از معیارها، یک وزن اختصاص داده می دهند و طبقه بندی معیارها براساس نتایج حاصل شده در طی دوران حرفه ای خبرگان می باشد. روش وزن دهی آنتروپی شانون فازی از روش های وزن دهی عینی به شمار می رود. در این روش، داده ها به خوبی تحلیل و طبقه بندی می شوند. 
برای ایجاد تعادل میان وزن های ذهنی و عینی، از نظریه بازی ها برای دستیابی به وزن بهینه و ترکیبی استفاده شده است. در این مرحله، به تمام معیارهای موثر صنعت توربین بادی، وزن بهینه اختصاص داده می شود و بهترین و موثرترین معیارها شناسایی می‌شود. در میان معیارهای معرفی شده، معیار شرایط پرداخت که بیان کننده موعد مقرر پرداخت مشتری می باشد، از کمترین اهمیت برخورداراست. معیار قیمت از بالاترین اهمیت برخوردار است، این معیار شامل هزینه های مواد اولیه، ساخت، نصب، گارانتی و موارد دیگری نیز می شود. پس از معیار هزینه، معیارهایی همچون، منحنی توان و کیفیت از اولویت بالایی برخوردارند که در ادامه به بررسی آن ها و سایر معیارها خواهیم پرداخت.
پس از دست یابی به وزن ترکیبی با استفاده از مولتی مورا فازی، تامین کننده را رتبه بندی می کنیم و بهترین آن ها معرفی می کنیم. تحلیل حساسیت، پایداری و قابل اطمینان بودن تحقیق را اثبات می کند.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 375 بار   |   دفعات چاپ: 63 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر