دانشجو: خانم نیلوفر معین جهرمی
استاد راهنما: دکتر مصطفی ابویی اردکان
زمان: چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت: ۰۹:۰۰
مکان: تهران سالن سمینار دانشکده فنی و مهندسی
چکیده
قابلیت اطمینان و قابلیت دسترسی از مهم¬ترین ویژگی¬های قطعات و سیستم¬هاست و همواره تلاش¬ها در راستای بهبود و ارتقای آن¬ها بوده است زیرا قابلیت اطمینان و قابلیت دسترسی با نرخ خرابی رابطه معکوس دارند و هرچه قابلیت اطمینان و قابلیت دسترسی بیشتر باشد نرخ خرابی کمتر میشود. بنابراین با توجه به کاربرد مهمی که در بسیاری از مباحث از جمله سیستمهای مهندسی دارند، بهینه¬سازی¬شان بسیار حائز اهمیت است. معروفترین مسائلی که در بهینه¬سازی قابلیت اطمینان و قابلیت دسترسی وجود دارد، مسئله تخصیص قطعات مازاد (RAP) [۱] و مسئله تخصیص قابلیت اطمینان افزونگی (RRAP) [۲] میباشد. نحوه استفاده از قطعات مازاد در زیرسیستم، استراتژی مازاد نامیده میشود. بطور کلی دو استراتژی فعال و آماده به کار(ذخیره) از پرکاربرد ترین استراتژی ها در مسائل بهینه سازی قابلیت اطمینان هستند.
هدف این پایان نامه یافتن چیدمان مناسب قطعات جهت حصول قابلیت دسترسی تعیین شده و برآورده کردن تقاضای مورد نیاز زیرسیستم ها با استفاده از استراتژی فعال می باشد. در این پایان نامه سعی شده که مدل واقعیتر از یک مسئله تئوریک ارائه شود. بدین صورت که علاوه بر دو مورد مذکور باید به انواع هزینهها اعم از هزینه خرید، آلایندگی و تعمیرکار توجه شود. بنابراین یک مدل دوهدفه درنظر گرفته شده است که هدف اول آن قابلیت دسترسی و هدف دوم آن هزینه میباشد. مدل سازی با استفاده از زنجیره¬ی مارکوف صورت میگیرد و برای حل آن از الگوریتم ژنتیک چند هدفه با مرتب سازی نامغلوب (NSGA-II) استفاده شده است. در ضمن، شکست (خرابی) یک قطعه بر نرخ خرابی سایر قطعات زیرسیستم تاثیر میگذارد و باعث افزایش نرخ خرابی میشود. به عبارت دیگر، مسئله با حالت اشتراک گذاری بار یا فشار کاری قطعات بررسی شده است. یک تعمیرکار نیز برای تعمیر قطعات در نظر گرفته شده است. سپس نتایج بدست آمده مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. پژوهش حاضر مدلی با استراتژی افزونگی فعال میباشد و هدف آن برآورده شدن تقاضا و قابلیت دسترسی از پیش تعیین شده میباشد. در ادامه با مثالی کارایی این مدل نشان داده میشود
دفعات مشاهده: 374 بار |
دفعات چاپ: 77 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر